Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Rocky Road Brownies

Av Cecilia - 25 oktober 2011 13:20

Rocky Road Brownies

 

Som så många andra älskar jag också mycket av det Leila bakar.

Här har hon gjort en brownievariant av ett godis

jag brukar göra till jul - Rocky Road.

De är härligt chokladiga med en seg topping

 av marschmallows, dumlekola samt nötter.

Kan inte vara annat än en av mina favoriter!

Man kan såklart byta ut toppingen med andra saker man tycker om,

tex hasselnötter, cashwenötter, grovt hackad vit choklad..


         

Ingredienser


350g smör

6dl socker

3dl kakao

1dl ljus sirap

0,5tsk salt

6st ägg

3dl mjöl


Fudgeglasyr:

3dl vispgrädde

1dl mjölk

1dl ljus sirap

400g choklad 70%


Topping:

ca 20st dumlebitar

1dl pistagenötter

2dl salta jordnötter

2 nävar mini-marschmallows


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 175grader. Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Rör ner kakao, sirap och salt.

2. Rör ner ett ägg i taget och vänd till sist ner mjölet.

Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 30-35min. Kakan ska vara lite kladdig när den är klar.

4. Gör glasyren och toppingen: Koka upp grädden, mjölk och sirap. Ta av kastrullen från

värmen och låt svalna något. Finhacka chokladen och rör ner den i mjölkblandningen, rör

tills den smält.

5. Bred glasyren över kakan och strö över toppingen.

6.Kyl kakan tills glasyren stelnat och skär den sedan i bitar.


 
 
Ingen bild

brsandra

26 oktober 2011 19:56

Dom gör du såå bra, FÖR goda nästan ;)

Cecilia

27 oktober 2011 11:36

Haha kul Sandra:-)Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards