Cilla bakar

Alla inlägg under juni 2015

Av Cecilia - 28 juni 2015 12:53

Mjölkchokladkladdkaka

med kolakräm, vaniljgrädde

och bär




Här kommer en enkel, snabb och framförallt GOD mjölkchokladkladdkaka. En kladdkaka kan ju aldrig gå fel, speciellt inte om man piffar till det med kolakräm, vaniljgrädde och massa jordgubbar och blåbär.

Kladdigt och riktigt gott!!


 



Recept



125g smör
200g mjölkchoklad
3dl strösocker
2msk kakao
lite salt
2tsk vaniljsocker
3 st ägg
2,5 dl vetemjöl

1 halv burk karameliserad mjölk (färdig kolakräm)

2,5dl vispgrädde

1msk vaniljsocker

Valfria bär till dekorering






Gör såhär:



1. Sätt ugnen på 175 grader. (150 varmluft)


2. Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och lägg i. 

Rör tills chokladen smält.


3. Tillsätt resten av alla ingredienserna och blanda ihop till en slät smet.


4. Smörj och bröa en form ca 24cm i diameter. Häll i smeten.


5. Grädda kladdkakan mitt i ugnen 20–25 min. Den ska vara kladdig i mitten men lite fastare i kanterna. Låt svalna.


6. Bred på kolakrämen på kladdkakan.

7. Vispa grädden och blanda i vaniljsockret. Bred på grädden på kakan.

7. Dekorera med masssa bär.



Av Cecilia - 28 juni 2015 12:25

CupCakesBukett




I veckan gick Isabella sin sista dag på förskolan

innan lite sommarlov.

Då ville vi baka något till de härliga fröknarna

och barnen. Så det blev minicupcakes!

Chokladmuffins med en vaniljfrosting.

Vi gjorde de som en bukett för en lite finare

och roligare present.

Enkelt men väldigt uppskattat!


Här kommer receptet på de goda cupcaksen.

Och vill man göra en bukett så gjorde jag såhär:

Ta en korg eller kruka. Forma en rund boll av aluminiumfolie

som passar i korgen/krukan. Sätt fast cupcaksen med hjälp

av tandpetare. Dekorera med lite riktiga blad och grönt.


   



Recept


75 g smör

1tsk vaniljsocker

1dl kokande vatten

1,5 dl mjölk

2,5dl socker

1ägg

3dl vetemjöl

1dl kakao

2tsk bakpulver

ca 30st minimuffinsformar


Vaniljfostingsmörkräm

150g smör

ca 5dl florsocker

2msk vaniljsocker

1msk kokande vatten

några droppar valfri karamellfärg



Gör såhär:


1. Sätt ugnen på 175 grader. (150grader varmluft) 

2.Smält smöret och tillsätt vaniljsocker,det varma vattnet, mjölk och ägg.

3.Rör om ordentligt och blanda sedan i de torra ingredienserna.

Rör ihop allt till en slät smet.

4. Fyll muffinsformarna till 2/ 3 delar och grädda mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Låt svalna!

5. Gör frostingen: Vispa smöret fluffigt i minst 10 min.

5.Tillsätt sedan florsockret lite i taget. Häll i vatten, vaniljsocker och färg under omrörning.

Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens alt mer florsocker för en fastare.

Spritsa muffinsen och severa fint!



Av Cecilia - 18 juni 2015 22:45

? Glad Midsommar! ? Behöver ni sista minuten tips och idéer till midsommartårtan finns det här på bloggen ?

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards