Cilla bakar

Alla inlägg under oktober 2013

Av Cecilia - 30 oktober 2013 22:16

Häxfingrar

 

 


Ikväll blev det lite halloweenbakande med Bella - häxfingrar.

Det tyckte hon var jätteroligt, 

så verkligen ett perfekt pyssel för barn!

Goda blev de också  

 

 

 

 

 

 

Ingredienser

ca 30st



125g rumsvarmt smör

1dl socker

1,5dl florsocker

1msk vaniljsocker

5dl mjöl

1ägg + 1äggula - spara vitan till pensling

skollade mandlar (finns färdiga att köpa, annars gör man det själv)

kakao - att pensla på fingrarna

röd hushållsfärg - att pensla som blod på fingrarna



Gör såhär

 


1. Blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg.

2. Plasta in den och låt vila i kylen 30min.

3. Sätt ugnen på 175grader.

Dela degen i ca 30bitar och rulla ut till smala fingrar.

Gör dom rätt så smala för de kommer växa sig större i ugnen.

4. Gör skåror i fingrarna med en kniv, och sätt fast en 

halv mandel på varje finger som en nagel.

5. Pensla med äggvitan.

6. Grädda mitt i ugnen ca 10min, tills de fått lite färg.

7 . Måla fingrarna med kakaon och den röda hushållsfärgen.


 

Av Cecilia - 26 oktober 2013 19:45

Ikväll tjuvstartar vi Halloween med en spindeldessert. Chokladmuffins, smält mörk choklad och spritsa ut spindelben. Man kan också ta chokladsås om man vill. Serveras led glass. :-) Mmm, otäckt gott!

Av Cecilia - 22 oktober 2013 19:16

Knäckiga

Muslikakor




Försvinnande goda, relativt nyttiga små rackare,

perfekt till mellis för stressade föräldrar

som inte hinner stå och baka så mycket.

Passar också att barnen då kan vara med och baka.

De är enkla, det går lätt och snabbt - perfekt!



 


Ingredienser


100g smör

1,5dl havregryn

1,5dl musli (valfri sort)

1dl russin

1,5dl vetemjöl

1tsk bakpulver

0,5dl socker (jag använder stevia)

2msk sirap


Gör såhär


1. Smält smöret i en kastrull.

2. Blanda i musli, havregryn, socker, sirap och russin.

3. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål.

Häll i kastrullen och blanda väl.

4. Forma till små bollar, ca 25st och lägg

på bakplåtsklädda plåtar.

Platta till bollarna.

5. Grädda mitt i ugnen på 200grader ca 10min,

eller tills de fått en lite gyllene färg.


Av Cecilia - 17 oktober 2013 21:23

Vit chokladmousse &

röda bär

i chokladskål



Gjorde en dessert bestående av några av mina favoriter -

vit chokladmousse, bär och mörk choklad.

Moussen och bären fick bli liggandes i en skål

av choklad. Väldigt gott  

Tänkte jag skulle visa hur jag gjorde chokladskålen.

Lite pilligt och tar en stund men inte så svårt.

Sedan kan man ju fylla skålen med precis vad man vill -

valfri mousse, glass, maränger, frukt&bär, chokladsås....





 




Ingredienser

4port


Vit chokladmousse

4dl vispgrädde

150g vit choklad


Chokladskål

250g mörk choklad

(annan choklad funkar också bra om man vill såklart)

4st ballonger ( ha gärna någon i reserv)


Valfria bär - jordgubbar, hallon,

blåbär, physalis...






 



Gör såhär


1. Vit chokladmousse: Värm grädden på svag värme i en kastrull.

2. Hacka chokladen och låt smälta med i grädden.

Får ej koka!

3 Låt stå kallt minst 6 timmar, gärna över natten.

4. Vispa sedan upp med elvisp.

5. Chokladskål: Smält chokladen över vattenbad.

6. Blås upp ballongerna i rätt små storlekar, så att skålarna inte blir för stora.

7.Ta fram en plåt med bakplåtspapper. 

Klicka ut lite choklad på bakplåtspappret som ballongen kan "stå på".

Det behövs lite extra choklad i botten så att skålen

kan stå bra sedan.

8. Pensla ballongerna på undersidan så att det blir

en lagom storlek på den framtida skålen. (se bild)

Låt stelna.

9. Gör om detta två gånger till.

10. När du har penslat choklad på i tre omgångar och den

har fått stelna till, stick försiktigt håll på ballongen så att luften

sakta pyser ut. Ballongen kommer släppa skålens kanter

nästan av sig själv allt eftersom luften går ur.

11. Tag försiktigt ur ballongen ur chokladskålen.

12. Fyll skålen med mousse och bär.



Tips! - Ha gärna några ballonger i reserv då det är lätt hänt

att de spricker av värmen från chokladen när man börjar

pensla dom. Och försök inte ens att doppa ballongen

i vattenbadet, det säger PANG, den spricker direkt och det hamnar choklad överallt -

tro mig, jag har provat..flera gånger  




Av Cecilia - 17 oktober 2013 20:22

Elias doptårtor



Det var dop för en liten Elias i helgen som gick.

Det blev två doptårtor med önskan om chokladmoussetårtan

(http://cillabakar.bloggplatsen.se/2013/06/30/9982304-cillas-moussetarta-de-lux/)

Såhär blev dom!



 


 

Av Cecilia - 17 oktober 2013 19:59

Morotstekakor




Gjorde ett gäng tekokor för någon vecka sedan som blev

väldigt goda. Så goda att de inte varade länge i frysen innan det blev tomt.

Så gjorde en omgång till, men tänkte vara lite nyttigare denna gången.

Så dessa tekakor är lite grövre i och med grövre mjöl

samt att det är morötter i.

Pefekta till soppan eller som mellis till barnen.

Så gör en omgång, på med smör och ost och njut!



  




Ingredienser:


50g jäst (torr)

 5 dl mjölk

2 msk socker (jag använde stevia)

1 msk salt

100g smör

2 finrivna normalstora morötter

3 dl grahamsmjöl

2 dl fint rågmjöl

10-12dl dl vetemjöl


Ägg

Solrosfrön



Gör såhär

1. Smält smöret och häll i mjölken. Värm blandningen till 37 grader.

2. Blanda rågmjöl, grahamsmjöl, jäst, salt, socker och det mesta av mjölet i en stor bunke.

3.Tillsätt mjölkblandningen och morötterna. Blanda till en smidig deg.

  4. Låt jäsa minst 30min, till dubbel storlek under bakduk.

5. När den jäst klart forma till bullar, platta sedan till dom och kavla ut

till ca en centimeters tjocka tekakor. Lägg dom på plåt med bakplåtspapper.

6. Nagga dom med en gaffel och låt jäsa i ytterligare 30min.

7. Pensla med ägg och strö på solrosfrön om man vill.

8.Grädda mitt i ugnen i 225 grader tills dom har fått en fin gyllene färg.







Av Cecilia - 16 oktober 2013 20:34

Äppel

Cheesecake



En härligt höstig dessert med mycket av allt!

Har inspirerats av Roy Fares Apple cheesecake från hans

nya bok United states of cakes. Men har gjort några ändringar

som till det hur jag vill ha det  

Väldigt mumsigt och med gott betyg från vännerna!

Den blir stor och mastig så den räcker till många.

Servera gärna med vaniljsås eller en klick vaniljglass till.

Och gör den helst dagen innan så den får stå och gotta till sig ordentligt.



 


Ingredienser


Botten:

ca 20st digestivekex

125g smör

0,5dl muscovadosocker


Cheesecakefyllning:

1msk socker strösocker

2tsk kanel

2tsk vaniljsocker

1tsk kardemumma

2st stora äpplen

600g färskost

2msk vetemjöl

2dl socker

1tsk vaniljpulver

1dl vispgrädde

3st ägg


Smultopping:

0,5dl strösocker

1,5dl mjöl

2dl havregryn

1dl grovhackade hasselnötter

75g rumsvarmt smör

1tsk kardemumma

2tsk kanel

100g grovt hackad vit choklad


Kolasås:

1 burk dulce de leche



Gör såhär


1. Sätt ugnen på 175grader. (varmluft)

Botten: Smält smöret. Blanda i en matberedare digestivekex och sockret.

Häll ner smöret.

2. Fodra en form ca 24cm med smulorna, även upp på

kanten 3-4cm. Platta till och jämna ytan med en sked

3. Grädda mitt i ugnen 5-8min. Låt svalna.

4. Fyllning: Ha ugnen på 160grader.

Blanda socker, kanel och vaniljsocker i en bunke.

5. Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar. Lägg dom

i bunken med kryddorna och blanda ordentligt.

6. Vispa färsksost, 2dl socker, vaniljpulver och mjöl

till en fluggig blandning.

7. Vispa ner grädden. Vänd ner ett ägg i taget med en slickepott.

8. Smöra formens kant lätt med smör och häll i fyllningen.

9. Strö över äppelbitarna.

10. smultopping: Blanda alla ingredienser i en bunke

och nyp ihop till en smuldeg.

Fördela smultoppingen över kakan.

11. Grädda mitt i ugnen ca 50min eller tills toppingen

har fått färg. Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå

i eftervärme ytterligare 20min.

12. Ta ut och låt svalna helt. Låt den sedan stå i kylen minst 6 timmar

eller helst över natten.

13. Häll över kolasåsen och servera med vaniljsås/glass.


Mmmmmm  



Av Cecilia - 13 oktober 2013 16:44

Tekakor



Härligt goda tekakor som passar perfekt nygräddade

till en varm soppa nu på höstkankten!

Smör och ost på blir väldans gott  

 

 

 

     

 

 

Ingredienser

 

5dl mjölk

1,5dl havregryn

100g smör

2msk socker

1tsk salt

50g jäst (torr)

ca 12dl vetemjöl

 

 

Gör såhär

 

1. Koka upp mjölken tillsammans med havregrynen.

Ta kastrullen från plattan och låt smöret smälta ner i smeten.

2. Blanda ner jäst, socker, salt och det mesta av mjölet i en bunke.

3. Blanda i mjölk-och havreblandningen i bunken.

4. Arbeta blandningen till en smidig deg och tillsätt mer mjöl om det behövs.

Låt jäsa under bakduk ca 40min.

5. Ta upp degen på mjölat bord. Dela den i 16bitar och forma till bullar.

Kavla ut varje bulle till en platta ca 10cm i diameter.

6. Lägg bröden på plåtar med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.

Låt bröden jäsa under bakduk ca 20min.

Sätt ugnen på 250grader.

7. Grädda rekakorna mitt i ugnen 7-8min.

Låt kallna på galler.

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards