Cilla bakar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Cecilia - 31 oktober 2011 13:44

Fyllningar/Fluff/Frosting


Tänkte lägga in några fyllningar som jag har använt

 som passar jättebra till tårtfyllningar.

De passar också utmärkt som dessert.

Lägg upp i ett fint glas eller form och dekorera

 med bär eller strö över lite hackad choklad.



Hallonmousse

3dl vispgrädde
225g hallon /eller andra valfria bär. Frysta går jättebra.
1/2dl socker
4 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5min. Koka upp hallon och socker i en kastrull och låt     puttra några minuter. Sila blandningen så du får bort kärnorna. Man kan också välja att ha kvar kärnorna, det är en smaksak.

Lägg gelatinbladen i den varma hallonsåsen och rör tills de har smält och låt svalna.

Vispa grädden fast och blanda sedan ner hallonsåsen i grädden. Låt stelna i kylen ett par timmar eller helst över natten.


  





Godisfluff


3dlgrädde
200g valfritt chokladgodis - man kan i stort sett ta vad som helst

 ex dumle, geisha, polly, ahlgrens bilar, mörk choklad och

 såklart vit choklad som jag gör väldigt ofta.

Ta det ni tycker om!


Grovhacka chokladen. Värm upp grädden på svag värme, den får inte koka!

Ta bort kastrullen från spisen och lägg sedan chokladen i grädden och rör tills det smält ordentligt. Låt det svalna i kylen minst 6 timmar men gärna över natten. Sedan är det bara att vispa upp det till ett härligt fluff!



        


Bananfyllning


Jag brukar göra en bananfyllning då jag tycker det är gott

och passar till att ha i en tårtfyllning.

Mosa då bara en banan ihop med vit chokladfluff så är det klart!


 


Glasscreme


3 dl grädde / eller vit chokladfluff

3 dl vaniljkräm (exempelvis marsan)


Gör i ordning vaniljkrämen och sätt in i kylen.

Vispa grädden och rör sedan ner vaniljkrämen i grädden.

Blanda väl. Klart!




Marängsmörkräm


Är man inte så mycket för smörkräm så kan man testa marängsmörkräm för det är något helt annat och blir väldigt gott. Inte så sött som vanlig smörkräm där man måste blanda i en massaflorsocker hela tiden. Och så går det alldeles utmärkt att blanda i bär,så det tex blir en hallonmarängsmörkräm!

Det krävs lite mera arbete och längre tid, med det men det är det allt värt! Jag rekomenderar verkligen att använda en köksassistent till detta. Det går bra med handvisp också men då får man stå där ett tag och vispa. Den går också bra att frysa. Tina upp den över natten och vispa sedan till den. Marängsmörkrämen är väldigt och lätt att arbeta med när man ska tex täcka tårtor eller spritsa.


Ingredienser:

Detta räcker till att täcka en normalstor tårta ca 24cm.

4st äggvitor

2,5dl socker

250g rumstempererat smör (riktigt smör, ej margarin)

2msk vaniljsocker

Jag brukar tillsätta lite vanilj, men

vill man ha en smaksätta marängsmörkrämen

med bär som hallon, jordgubbar, blåbär m.m

Då gör man såhär;


150g hallon

ev. lite rosa hushåll/pastafärg om man vill ha den mörkare rosa



Gör såhär

1.Häll äggvitor och socker i en skål över vattenbad. Var noga med att det kokande vattnet inte når botten på vattenbadet. Använd helst en rostfri bunken. Och den måste vara helt ren och fri från fettrester. Ta bort eventuellt fett ur skålen med lite pressad citron. Vispa hela tiden med en handvisp tills blandningen är 60-65grader eller  tills sockerkristallerna har smält helt.

2. Ta bort skålen från värmen. Fortsätt vispa, antingen med elvispeller helst med en köksassistent tills blandningen är vit och fluffig, som en marängsmet. Vispa tills smeten har svalnat helt, det kan ta upp till 10min.

3. Dela smöret i små kuber och tillsätt sedan lite smör i taget under fortsatt vispning. Smörkuben ska bli helt blandad i marängen innan du tillsätter nästa. När allt smör är tillsatt fortsätt vispa i 5min till. Ser marängsmeten grynig ut ta det bara lugnt. Ha tålamod och fortsätt vispa så kommer den gryniga massan att förvandlas till en jämn, luftig kräm. Men om den skulle den ha skurit sig är det lätt fixat. Om den är för kall, värm krämen över vattenbad en kort stund och vispa igen. Skulle den vara för varm, låt stå i kylen en stund och vispa sedan igen.

4. Kör hallonen till en puré i en mixer.

Om man inte vill ha kärnona silar man bort dom i en finmaskig sil.

5. Blanda ner purén i smörkrämen och vispa till en jämn smet. Vill du ha en starkare rosa färg tillsätt lite färg.

 

Av Cecilia - 26 oktober 2011 18:49


Julbak snart..

 

Just nu är jag väldigt sugen på att få börja julbaka!!

Tänk alla lussekatter, pepparkakor, julgodis med choklad och nötter...

Snart så... ett litet tag till bara  

 

 


 

Av Cecilia - 26 oktober 2011 16:41

Kokostoscakaka

 

En kaka med chokladbotten och klädd med kokostäcke.

Enkelt och GOTT!



  



 



Ingredienser

 

Kaka:

200g smör

4st ägg

5dl socker

2tsk vaniljsocker

2krm salt

1dl kakao

3dl mjöl


Glasyr:

1 förpackning kokosflingor (200g)

1dl ljus sirap

2dl socker

1,5dl vispgrädde

75g smör


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret.

Klä en långpanna eller ugnsform, ca 25x25cm, med bakplåtspapper.

2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i mjöl och smör och rör till en jämn smet.

3. Bred ut kakan i formen. Grädda mitt i ugnen ca 15min. Gör under tiden

kokostoscaglasyren i en kastrull.

4. Smält smör, socker, sirap och grädde på medelvärme. Rör om så att det blir en jämn smet. Låt koka upp och låt sedan sjuda ca 5min. Blanda i kokosflingorna.

5. När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare ca 10min i ugnen tills kakan

fått fin gyllenbrun färg.

6. När kakan svalnat, skär den i furkanter med en vass kniv.

Ät och njut!



Av Cecilia - 26 oktober 2011 15:00

Vit chokladkokostårta


Tycker man om kokos och vit choklad kommer

denna passa perfekt. Enkel med god smak!


 


Ingredienser


Botten:

100g smör

100g vit choklad

1dl kokosflingor till att bröa formen

2st ägg

1dl socker

0,5tsk bakpulver

1dl kokos till smeten

1dl mjöl


Chokladmousse:

50g smör

100g vit choklad

3dl vispgrädde

3st äggulor

0,5dl florsocker


Garnering:

bär som jordgubbar, hallon..


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 200grader.Hacka chokladen i mindre bitar och tillsätt i smöret. Låt smälta på svag värme. Det får inte koka.

2. Smörj en form med löstagbar kant och bröa

med kokosflingor.

3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Vispa ner bakpulver. Tillsätt kokosflingor, mjöl och det smälta smöret med chokladen. Vispa till till en jämn smet.

4. Häll upp smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25min.

5.Ta kakan ur ugnen och låt svalna.

6. Chokladmoussen: Smält smöret i en kastrull tillsammans med den vita chokladen.

Vispa grädden i en bunke.

7.Vispa äggulor och florsocker i en annan bunke.

8. Rör ner den smälta chokladen och smöret, och till sist grädden.Det ska bli en fluffig smet.

9. Bred moussen över den kalla bottnen och dekorera med bär.


Av Cecilia - 26 oktober 2011 14:30


Godaste kladdkakan


Det finns måna olika recept på kladdkakor.

Detta tycker jag är det båsta för den smakar och blir precis så som en kladdkaka ska vara!

Härligt kladdig och chokladig, mmmm...

Gör den gärna en dag i förväg så den får stå över natten i kylen.

Servera med vit chokladgrädde och bär till!


 

Ingredienser


225g smör
4,5 dl strösocker
2,25 dl vetemjöl
4,5 msk kakao
3 st ägg


Gör så här

1.Sätt ugnen på 175grader och smält smöret.

2.Rör ihop socker, mjöl, kakao och ägg.

3. Blanda i smöret och rör så att allt blandas ordentligt. 

 4. Häll över i en smord och bröad bakform.

Sätt in den i mitten av ugnen ca 30 minuter.

 Den skall vara rejält kladdig. när den tas ut.

 Låt kakan stå i kylen över natten för bästa resultat.

Av Cecilia - 26 oktober 2011 13:49

Doptårtor

 

Fick en förfrågan av en vän att göra tårtor till deras dotters dop.

Blev väldigt smickrad att bli tillfrågad och sa självklart ja!

Blir genast lite nervöst att göra tårtor till en annan än sig själv för första gången, men det gick bra och det verkade bli lyckat  !

Jag gjorde 2st moussetårtor på chokladbotten,

samt 2st fyllningstårtor.


                 


   


Innehåll

 

Jordgubbsmoussetårta på chokladbotten


Sockerkaksbotten ( se recept "tårtbottnar och fyllningar")


Fyllning

tårta 1: vaniljkräm

hallonmousse

vit chokladgrädde


tårta2: vaniljkräm

dumlemousse

vit chokladgrädde


spacklad med smörkräm

sugarpaste till lock

Av Cecilia - 25 oktober 2011 21:57

Min dotters 1-års dags tårtor


Här fortsatte jag att expremintera. Denna gången testade jag för första gången att använda sugarpaste istället för marsipan. Tyckte att det fungerade bättre och var lättare att arbeta med. Det jag inte visste om och lärde mig var att sugarpaste och grädde inte går ihop!

Sugarpasten blir då glansig och spricker lätt. Dock var det inget fel på smaken  



            



 


 


Innehåll


3xchokladbottnar


Fyllning 1:a tårtan:

Vaniljkräm

Chokladmousse

Hallonmousse


Fyllning 2:a tårtan:

Vaniljkräm

Chokladmousse

Vit chokladgrädde med bananmos


Spaklad med vit chokladgrädde

Sugarpaste till lock och dekoration

Av Cecilia - 25 oktober 2011 21:30

Min första tårta


Jag har nyligen börjat göra tårtor och detta är egentligen den allra första tårtan jag gjort.

Och då gav jag mig på att göra en våningstårta. Den blev väldigt god men jag har en del kvar att öva och lära mig vad gäller utseende,form och material på tårtorna...


 

 

 

Innehåll

 

understa våningen:

3xchokladbottnar

vaniljkräm

hallonmousse

vit chokladgrädde med bananmos


andra våningen:

2xchokladbotten

hallonmousse

chokladmousse


Spaklad med vit chokladgrädde

Marsipanlock

Marsipandekoration


Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards