Cilla bakar

Alla inlägg under maj 2014

Av Cecilia - 25 maj 2014 20:31

Blue & blackberry

ombre icecream cake





Mors dag idag och det måste ju såklart firas -

med en tårta  

Det har varit en härlig somrig dag med familjen.

Och vi avslutade den med en underbart god glasstårta!

Den är alltså riktigt god så den måste ni testa att göra

en solig, skön dag i sommar.

Kom över receptet från fina http://sweet-and-simple.se/ sida.

Det är smak från blåbär, björnbär och vanilj.

Och det bästa är att den är superlätt, man behöver bara några

ingredienser och det behövs ingen glassmaskin.

Inte ens en massa rörande i smeten behöver man göra!

För bra för att vara sant va?

Fantastiskt gott iallafall så denna blir det fler gånger i sommar.

Men ät den direkt ni har tagit ut den från frysen

för den smälter snabbt.



 



Ingredienser


Detta är till en 24-26cm form.

Jag gjorde dock en 15cm tårta så jag halverade på receptet.

Det blev tom lite smet över så jag la det i en egen liten låda.

Bra att kunna ta upp vid ett senare tillfälle  





Blåbärsglass

5dl vispgrädde

1burk (400g) kondenserad mjölk

1tsk vaniljpulver

200g blåbär


Björnbärsglass

5dl vispgrädde

1burk (400g) kondenserad mjölk

1tsk vaniljpulver

200g björnbär


Vaniljglass med en hint av blåbär

5dl vispgrädde

1burk (400g) kondenserad mjölk

1tsk vaniljpulver

2msk saft från blåbären


Dekoration

3dl vispgrädde

0,5tsk vaniljpulver

lite saft från blåbär

lavendelströssel (väldigt gott till)

vita pärlor


Gör såhär



1. Vispa upp grädden till alla glassorterna lätt och

tillsätt all den kondenserade mjölken samt vaniljpulvret.

2. Koka upp bären, i varsin kastrull, och mixa till en slät smet.

3. Dela upp smeten i lika i tre skålar.

Tillsätt blåbären i en, och björnbären i en.

Samt tillsätt lite saft från blåbären i den tredje skålen.

Det ska bli tre olika färgskiftningar smeterna emellan.

4. Häll i första lagret blåbärsglass i en 24cm form.

Låt stå i frysen ca fyra timmar.

Ställ in de andra två skålarna i kylen så länge.

5. Häll sedan i det andra lagret med björnbärsglassen.

Låt stå i frysen minst fyra timmar.

6. Häll till sist i det sista lagret glass.

Låt stå i ca fyra timmar.

7. Vispa grädden hårt till dekorationen.

Tillsätt vaniljpulver och lite saft från blåbär.

8. Spritsa blommor av grädden på tårtan.

Strö över lavendelströssel och sätt dit vita pärlor.


Av Cecilia - 15 maj 2014 13:19

Sega

Chokladmaränger





Hade så många äggvitor över så vad gör man med dom?

Vet inget annat egentligen än att göra maräng av dom.

Är inte så jätteförtjust i maränger då det är så väääldigt sött.

Men med dessa blandade jag i choklad och lite vaniljsocker också.

De blev härligt sega inuti och spröda utanpå.

Väldigt lagom och gott!

Nu gjorde jag en stor sats så det går jättebra att halvera receptet.






   



Ingredienser

9st äggvitor

6,5dl strösocker

1msk vaniljsocker

200g mörk choklad

(nästa gång ska jag ta mjölkchoklad, tror det kan bli gott)


Gör såhär


  1. Sätt ugnen på 130 grader med varmluft.
  2. Blanda äggvitan, vaniljsocker och strösocker i en rostfri bunke.

  3. Sätt ner bunken i ett vattenbad och värm marängen till ca 60grader under konstant vispning med en elvisp. Kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.
  4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med helst en bakmaskin tills den kallnat. Det går bra att fortsätta vispa med elvispen också men då får man stå ett tag. Stanna inte vispen förrän det är färdigt annars finns det en risk att marängen kan  sjunka ihop.
  5. Smält chokladen och blanda i den med marängen. Men blanda bara ytterst lite, då man ska försöka få en fin marmoreing på marängen av chokladen.
  6. Klicka ut alt spritsa ut marängen på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter. Ta ut dom och låt dom stå i rumspemperatur någon timme.
Av Cecilia - 7 maj 2014 16:33

Mitt 30-års firande




Förra veckan, den 1 maj fyllde jag 30år.

Liiite ångestfyllt sådär, men var en väldigt trevlig dag

som sagt med mycket uppvaktande! Tusen tack alla!!

Dessutom fick jag ju en anledning till att baka mycket   

Först med öppet hus och en kakbuffé för alla,

sedan familjekalas på eftermiddagen med tårta.

Här kommer några bilder från det!




En tårta med vaniljbottnar, fyllning av vaniljmousse och chokladmousse.

Spacklad och spritsad med cream cheese frosting. Dekorerad och täckt med kokos.

Recept på denna kommer senare.

 

 


Kakbuffé med ljusa och mörka subwaykakor, vaniljkakor, vaniljrutor,

chokladsnittar, chokladbullar, kanelbullar, kladdkaka med chokladmousse,

key lime pie, chokladbollar, nyttiga chokladbollar med dadlar.


 


   

Yeeaayyy, 30år !!


 

Den finaste tårtan hade min 4-åriga dotter samt min älskade make gjort till mig  



  

Subwaykakor




 

Vaniljrutor

Av Cecilia - 6 maj 2014 17:07

Subwaykakor





Dessa är jag helt sålda på, särskilt de ljusa.

Nu vet jag inte om de smakar som subways kakor men ska

väl inte vara så långt ifrån.

Kakorna blir lite knapriga i kanterna men sega och mjuka i mitten.
Är så försvinnande goda!!!
Måste ni testa!!
 

Detta recept hittade jag på

http://bliminjast.se



 


Ingredienser

White chocolate chip cookies
 
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 ½ dl vetemjöl
Lite drygt ½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
150-200 g hackad vit choklad/chokladknappar
 
 
Dark chocolate chip cookies
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
Lite drygt ½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
200 g hackad mjölkchoklad med Daim (man kan ta vilken choklad man vill)
 
 
 
Gör så här: 
(båda sorterna)
 
 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. ca 150grader i varmluftsugn.
 2. Smält smöret.
Blanda i socker, sirap och vaniljsocker.
3.Tillsätt även ägget och äggulan och rör ihop smeten. Det behöver inte vara länge.
4.Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt (till de mörka kakorna även kakaon) i en separat skål och häll sedan ner blandningen i smörblandningen.
Rör ihop tills det är blandat, rör inte för länge.
5.Till de ljusa kakorna häll ner vita chokladknappar i smeten, och till de mörka kakorna hackade Marabou mjölkchokladbitar (med Daim om man vill)
Man kan ta vilken choklad man vill och även nötter.  
6.Rulla bollar av smeten och lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
7.Tryck till med handen så de blir ganska platta. Se till att det är avstånd mellan kakorna på plåten då de flyter ut en del. Ta ca 5 kakor per plåt.
8.Grädda i nedre delen av ugnen cirka 9-12 minuter.
De ska knappt ha fått någon färg, bara i kanterna.
9. Låt de svalna på galler eller på bakplåtspappret på bänken.
 
 
Av Cecilia - 6 maj 2014 16:46

Ljuvliga

Vaniljrutor






Underbart goda vaniljrutor som snabbt blir en favorit både

hos barn och vuxna. En favorit hos mig, men då älskar

jag ju vanilj, mmm  

Och såklart är de jättelätta att göra, går snabbt

och det blir många av dom, så blir perfekt att fylla frysen med.



 




Ingredienser

ca 40 rutor




500 g smör

10 dl vetemjöl

4 dl strösocker

4 msk vaniljsocker

1tsk vaniljpulver

1 msk bakpulver

2dl kokos



Fyllning


4 ägg

2dl kesella

5dl crème fraiche

3dl strösocker

1msk vaniljsocker




 


Gör så här


1. Sätt ugnen på 200grader.

Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver

till en smuldeg i en matberedare.

(det blir mycket deg så får du inte plats dela upp den i två omgångar, eller gör för hand)

2.Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna, 30×40 cm, med bakpapper.

3. Gör fyllningen: blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker.

Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.

4. Smula resten av degen ovanpå fyllningen.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min. När den har svalnat,

delar du den i lagom stora rutor.

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards