Cilla bakar

Alla inlägg under mars 2015

Av Cecilia - 22 mars 2015 12:26

Kalljästa superkanelbullar





Var så sugen på att få knåda i en riktigt härlig deg då det nu

var ett tag sedan. Och vad är då inte bättre än att göra kanelbullar!

Dessa är nog de godaste jag har gjort någon gång.

Barnen mumsade i sig och kunde inte få nog av de varma,

nybakta bullarna. Och (kritiska) mannen tyckte likaså och mumsade

glatt i sig och använde ord som proffsbagare för att beskriva dessa  

Inte illa för att komma från honom kan jag säga!

Hemligheten är, och det har jag sagt innan, att kalljäsa degen.

Det blir så mycket mer och tydligare smak.

Här använde jag också mjölet manitoba cream, vilket i mitt tycke

gör att bullarna jäser väldigt mycket mer och blir bättre helt enkelt.

Tänk på att köra degen lite extra i assistenten eller knåda då det mjölet kräver det.

Använd också stött/mortlad kardemummakärnor istället för fädigmald.

Ger också så mycket bättre smak.






   



Recept



Bulldeg

5dl mjölk, kall

50g jäst

1,5 dl socker

1st ägg

2tsk malda kardemummakärnor

200g rumsvarmt smör

9-10dl manitoba cream



Fyllning


200g rumsvarmt smör

3-4msk kanel

3msk vaniljsocker

1,5dl strösocker





Gör såhär

1. Blanda jäst, ägg, socker, kardemumma och mjölk i en assistent och 

blanda ihop tills jästen löst sig.

2.Dela smöret i bitar/tärningar.

 3. Häll sedan i mjölet varvat med lite smör och kör på tills det blir en deg.

4. Låt sedan maskinen gå i minst 20minuter så att den får arbetas ordentligt.

5. Lägg degen i en stor bunke, lägg plastfolie över men stramma ej åt den

då degen kommer behöva plats för att jäsa. Ställ in degen i kylen över natten,

eller minst åtta timmar.

 6. Ta ut degen i rumstemperatur en stund innan den skall börjas arbetas med.

7. Gör fyllningen under tiden; Vispa smöret fluffigt och vitt och tillsätt sedan

övriga ingredienser.

8.Dela degen i två och baka sedan ut bullarna på en mjölad bänk efter hur du vill ha dom och tillsätt fyllningen.

9. Lägg sedan bullarna på plåtar med bakhandduk över och låt jäsa ca 30min.

10. Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla bullarna med ett ägg och lite mjölk.

Strö över pärlsocker.

11.Grädda sedan i mitten av ugnen ca10 minuter, håll koll på när bullarna

börjar få fin färgen.

Låt svalna på galler.



     


 

Av Cecilia - 22 mars 2015 12:19

   Härlig feedback  





Fick väldigt mycket fina, goa och stöttande kommentarer förra veckan

från följare efter ha visat denna kommentaren på min

facebooksida ( https://www.facebook.com/CillaBakar)

Tusen tack för det, väldigt uppskattat och kul och gjorde

mig väldigt glad  !




 

Av Cecilia - 22 mars 2015 12:13

Fotbollstårta




Har glömt att lägga in denna tårta och visa er.

Inte världens bästa bild kanske men den blev väldigt mycket

uppskattad av de som fick den. Så roligt att kunna göra

människor glada och nöjda!

Den bestod av chokladbottnar, chokladpudding och bananmousse som var önskemålet. Spacklad med nutellasmörkräm och täckt med marsipan.

Väldigt rolig att göra!




 

Av Cecilia - 3 mars 2015 20:12

Sockerfria

Chokladbollar






Det finns en mängd olika sätt och recept att göra

nyttigare chokladbollar på.

Här kommer ett riktigt gott som man inte kan vara utan  

Busenkelt, inget socker och jättegott!

Det går jättebra att ha dessa i frysen.





 



Ingredienser



20st färska urkärnade dadlar

1tsk vaniljpulver

5msk kokosolja

1,5dl kokosflingor

1dl kakao

ca 5dl havregryn (ren havre för glutenfritt)

0,75dl mjölk



Gör såhär



1. Kärna ur dadlarna. Kör dessa i en mixer tillsammans med

kokosolja, kokos, kakao, mjölk och vaniljpulver.

2. Tillsätt havregrynen till lagom konstistens.

3. Forma till bollar och rulla i kokos.

Låt stå kallt 30min innan servering.








Av Cecilia - 3 mars 2015 19:46

Gluten och sockerfria

Brownies






Här kommer ett recept på väldigt goda brownies!

De är gluten och sockerfria och väldigt goda ihop med en klick grädde.

De blev väldigt uppskattade av söndagens fikagäster  







   





Ingredienser

ca 20st




300g smör

1,5dl stevia strö

0,5tsk vaniljpulver

2dl kakao

1dl hasselnötsmjöl

1dl mandelmjöl

1dl kokosmjöl

1,5tsk bakpulver

0,5tsk salt

4st ägg




Gör såhär


1. Klä en form ca 20*20 med bakplåtspapper.

Sätt ugnen på 150grader (varmluft)

2. Smält smöret på låg värme.

3. Blanda alla torra ingredienser.

4. Blanda i det smälta smöret och mblanda väl.

5. Rör sedan ner ett ägg i taget i smeten.

6. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 20-25min.

Låt den vara lite lös i mitten.

7. Låt svalna helt.

8. Servera med en klick grädde.



Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards