Cilla bakar

Alla inlägg under maj 2016

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51

Nyttiga

Hasselnötsbollar


Ferrero Rocher



Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka.

Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga.

Och jättegoda såklart!




 



Ingredienser


2dl hasselnötter (gärna utan skal)

3,5dl kakao

1 nypa salt

0,5dl neutral olja ( ex rapsolja)

ca 15 dadlar


100g mörk choklad (minst 70%)

2dl hackade hasselnötter för garnering




Gör såhär

1.Blanda hasselnötter, kakao, salt, olja och dadlar i en matberedare.

Kör tills smeten blir helt slät.

2. Rulla till bollar och lägg i kylen. Smält chokladen och doppa sedan bollarna däri. Rulla runt dom i de hackade hasselnötterna.





Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09

Nyttiga

Snickers





Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma.

Men tror nästan jag tycker denna versionen

är snäppet godare faktiskt.

Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler,

samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre!!!

Så sätt igång och gör dessa små godsaker på en gång,

för enkla är de också. Mmmmmm.....  



 


Ingredienser



Botten

4dl jordnötssmör (sockerfritt)

3,5dl havregryn 

Fyllning
ca 30 mjuka dadlar

1,5dl kokosflingor

200g mörk choklad (70-80%)


 
Gör såhär:
1. Täck en liten form med bakplåtspapper.
2. Blanda ihop jordnötssmör och havregryn till en smet.
3. Tryck ut smeten i formen så den täcker botten.
4. Kör dadlarna i en mixer tills du får en slät smet. Blanda i kokosflingor.

Det ska bli en fast smet.

5. Bred ut den över botten och ställ sedan i frysen.
6.Under tiden smält den mörka chokladen över vattenbad eller i micro.

Häll sedan över chokladen så det täcker snickersrutorna.
7. Ställ formen i kylskåpet tills chokladen stelnat nästan helt. 

Skär kakan i jämnstora små rutor med en varm kniv.

 

---

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59

Chokladtårta





För några veckor sedan fyllde jag år.

Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan,

så denna gjorde vi tillsammans.

En riktig chokladbomb till tårta blev det med

chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med chokladsmörkräm,

chokladganache och dekorerad med massa choklad och bär.

Mums!



 

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards