Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Cillas moussetårta de lux

Av Cecilia - 30 juni 2013 17:54

Cillas

moussetårta

de lux




Igår var det Jordgubbens Dag här i Vara.

Då är det tradition att göra en tårta, och då självklart

med några jordgubbar såklart!

Detta är en tårta jag exprementerade fram - tog de sakerna

som jag gillar och slog ihop det på en och samma tårta.

Kan ju inte bli annat än bra då eller?!

Och ja, det blev bra! Det blev en väldigt härligt kladdig godsak.

Och det bästa av allt är ju att den uppskattades väldigt mycket

av alla andra som blev bjudna på den  

Det blev alltså en en botten bestående av kladdkaka med lite daim i,

ett lager mörk chokladmousse, ett lager vit chokladmousse

med kolakraäm i, samt toppad med jordgubbar och körsbär.

Mmmmmm  






 


Ingredienser


(Gör denna tårta dagen innan.

Det är en del moment och mousserna skall hinna stelna till)


Kladdkaka



150 gr smör

1dl sirap

2dl socker

1dl kakao

2tsk vaniljsocker

2st ägg

2dl vetemjöl

1st grovhackad dubbeldaim

1msk kokos (eller potatismjöl att bröa med)



Mörk chokladmousse


200g mörk choklad

2st äggulor

2msk socker

3dl vispgrädde



 



Vit chokladmousse




                                                  

         3 dl vispgrädde

          200 g vit choklad

           2 st äggulor

         2st gelatinblad



1burk karameliserad mjölk (con de leche, färdig kolakräm)



Gör såhär




Kladdkaka


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra och bröa en springform med kokos.(eller potatismjöl)
3. Smält smör och sirap i en kastrull.
4. Ta bort kastrullen från plattan. Blanda kakao, socker och vaniljsocker och

vänd ner i kastrullen och rör om till allt blandats.

5. Rör ner ägg ett ägg i taget.

6. Och avsluta med att röra ner mjölet samt daimen.
7. Grädda i 24cm form, ca 20 min på nedre falsen. Den skall vara kladdig i mitten.

8. Låt svalna helt.




Mörk chokladmousse


1. Smält chokladen i ett vattenbad eller i mikron.
2. Vispa äggulor och socker krämigt.
3. Vispa grädden lätt.
4. Blanda ner den smälta chokladen i äggsmeten.

5. Vänd sedan ner grädden lite i taget med luftiga tag till en mousse.
6. Bred sedan ut moussen över kladdkakan.

7. Ställ in i kylen någon timme tills moussen stelnat till.



Vit chokladmousse


1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5min.

2.Vispa 2dl av grädden.

Värm 1dl grädde i en kastrull på svag värme.

Lägg i gelatinbladen så de smälter.

3. Smält chokladen på svag värme i vattenbad.

4. Vispa upp äggulorna i en stor bunke.

Tillsätt chokladen under kraftig omrörning.

5. Blanda i den vispade grädden samt gelatinblandningen. Blanda väl.


6. Häll ut hälften av den vita chokladmoussen i formen.

7. Klicka ut kolakrämen och dela den och smeta ut lite lätt

med hjälp av en gaffel.

8. Häll på resten av moussen.

9. Plasta in formen och ställ gärna i frysen några timmar.

Ha den sedan i kylen någon timme innan servering. 

8. Och dekorera med massor av goda bär.



 

 
 
Ingen bild

Mia

30 juni 2013 18:59

Gud så gott det lät, längtar till min semester för då ska jag banne mej testa flera utav dina recept.. Gillar verkligen din blogg..

Cecilia

30 juni 2013 20:15

Åh, så skoj! Berätta gärna hur det går:)

 
Ingen bild

Tina

8 september 2013 22:55

Provade denna tårta för ett tag sen och den var så god men SÅ mastig att inte ens 16 personer kunde äta upp den :) Eftersom det var ett barnkalas så dekorerade jag den med non-stop godis, hallon och noblesse. Tack för en inspirerande blogg!

Cecilia

9 september 2013 20:55

Tusen tack! Ja, visst blir den riktig mastig. Tur den står sig bra i många dagar så kan kan unna sig lite ytterligare av resterna..;) Det låter som det blev en hit med din dekoration, smarrigt!! Tack för du delar med dig!

 
Ingen bild

Frida

15 januari 2015 06:47

Hej! Jag funderar på att göra denna tårta, men jag vill göra rosor med frostingeb. Kan jag hälla i lite smällt choklad i frostingen så att den blir brun?
Kan jag dekorera med frosting samma dag som jag gör den? Tänkte då kan den inte så i frysen o jag hinner inte dekorera den dagen efter. Tacksam för snabbt svar :)

Cecilia

15 januari 2015 09:39

Hej Frida! Menar du att du vill göra det vita, den vita moussen i rosor, fast bruna? Jag tycker nog att du isåfall gör den som den är, alternativt skippa den vita chokladmoussen, och sen gör en vanlig frosting och spritsar rosor. Moussen blir inte bra att spritsa med. Du kan spritsa den dagen innan om du inte hinner samma dag det går bra. Så mitt tips är alltså att gör den som den är och spritsa rosor med mjölkchokladfrosting:
200 g mjölkchoklad
200 g philadelphia
50 g rumstempererat smör
50 g florsocker


Vispa ihop färskost, smör och florsocker med elvisp. Smält chokladen över vattenbad och låt svalna. Vispa ner chokladen tills frostingen är fluffig.


Hoppas detta var vad du tänkte, lycka till! :) /Cilla



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards