Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

Blåbärsbiskvier

Av Cecilia - 1 oktober 2012 16:50

Blåbärsbiskvier



Små underbart läcka godsaker!  

Biskvier fyllda med blåbärskräm istället

för den klassiska chokladen.

Lite pilligt kanske men inget svårt!

Fast mina blev inte de vackraset precis..  




 



Ingredisener


ca 20st


Bottnar

250g mandelmassa

2st äggvitor

1,5 dl strösocker


Blåbärssmörkräm

200g rumsvarmt smör

100g philadelphiaost

3dl florsocker

3tsk vaniljpulver (vanilksocker funkar också)

3st rumsvarma äggulor

2dl tinade avrunna blåbär


Topping

ca 300g mörk choklad



Gör såhär


1. Sätt ugnen på 180grader.

Riv mandelmassan och blanda med äggvitorna och sockret.

Ställ blandningen kallt i kylen ca 20min.

Blandingen skall vara fast i konsistensen innan man klickar ut den.

2. Spritsa eller klicka ut 20 rundlar på en bakplåt med

bakplåtspapper. Grädda bottnarna mitt i ugnen tills de är

gyllene i färgen, ca 12min. Låt svalna helt.

3. Gör smörkrämen under tiden.

Ha alla ingredienserna rumsvarma annars skär sig krämen!

Rör ihop alla ingredienserna för hand till en jämn smet.

Det kan ta en liten stund men bara fortsätt röra försiktigt.

Är den för lös tillsätt lite mera florsocker. Ställ gärna in den en stund

i kylen innan de ska bres på bottnarna.

4. Fördela smörkrämen på den platta sidan av biskvin

i form av en liten topp. Ställ åt sidan i kylen tills smörkrämen stelnat till.

5. Smält under tiden chokladen över vattenbad och doppa sedan

försiktigt biskvierna så att de täcks av chokalden.

Låt de stelna och förvara dom kallt.



 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards