Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 6 november 2011

Chokladsufflé

Av Cecilia - 6 november 2011 13:40

Chokladsufflé


Igår blev det chokladsufflé med vaniljglass till efterrätt!

Härlig avslutning efter maten med en ljummen chokladrätt som stillar chokladbegäret.

Sufflén höjer sig i ugnen och är då klar, men ska vara lätt lös inuti.

Den sjunker ihop snabbt så servering ska ske inom 1,5minut om man vill göra det rätt  




 


Ingredienser


125g mörk choklad av bra kvalitet 70%

1,5dl vispgrädde

1st vaniljstång

2st äggulor

5st äggvitor

2msk socker

socker och smör till formarna

vill man kan man smaksätta med lite kardemumma eller kanel tex.

ev. glass till servering om man vill


Gör såhär


1. Sätt ugnen på 175grader.

Smörj formarna, 8cm höga 6cm diameter, 4st noga med smör och socker.

2. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och slå den varma grädden över chokladen. Rör tills chokladen har smält och allt är väl blandat.
3.Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och lägg i chokladen.

3.Tillsätt äggulorna och blanda väl.
4. Vispa äggvitorna med lite av sockret på medelhög hastighet med elvisp.

Vispa till ett löst skum, höj hastigheten till max och vispa till ett styvt skum.

Tillsätt resterande socker en nypa i taget under tiden.
5. Vänd försiktigt ner äggvitan i chokladkrämen med en slickepott.
6. Fördela smeten i de smorda formarna.

Fyll formarna ända upp och stryk ytan jämn med en kniv eller liknande.
7. Sätt in formarna i ugnen och grädda ca 10-11 minuter, tills suffléerna har höjt sig.

 Öppna inte ugnsluckan förrän det är dags att ta ut dem
8. Servera suffléerna genast


Mmmmmmm!!


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards