Cilla bakar

Alla inlägg under mars 2016

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13

Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk.

Av Cecilia - 11 mars 2016 10:34

Chokladmoussetårta
med hallon och pistagenötter
Bjöd bla på denna goding förra helgen när jag hade ett gäng glada tjejer över på ett klädparty. Den blev väldigt omtyckt! Men inte så konstigt kanske när den är en riktigt kladdig chokladbomb? Botten
2 ägg
100 g smält smör
1 dl vetemjöl
3 dl strösocker
3 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
100 g smält mörk choklad

Mousse
3 dl vispgrädde
2 ägg
2 msk honung
200 g hackad valfri choklad (mörk är god, jag använde fazer)
70 g smör
saltrostade pistagenötter (till servering)
Hallon (till servering)

Gör så här
1.Sätt ugnen på 175°C.
2.Botten: Rör samman alla ingredienser till botten.
Grädda i en smörad springform i 20 minuter. Låt svalna ca 1 timme i kylen.
3.Mousse: Vispa grädden luftig. Vispa ägg och honung pösigt.
4.Smält chokladen och smöret i ett vattenbad.
Vänd ner chokladblandningen i äggsmeten.
5. Rör till sist ner grädden.
6.Låt botten vara kvar i formen och bre över chokladmoussen.
7.Låt tårtan svalna och "sätta sig" i kylen i ett par timmar. Så gör den gärna en dag innan.
8.Strö slutligen över hackade, saltrostade pistaschnötter och hallon.

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards