Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 22 mars 2015

Kalljästa superkanelbullar

Av Cecilia - 22 mars 2015 12:26

Kalljästa superkanelbullar





Var så sugen på att få knåda i en riktigt härlig deg då det nu

var ett tag sedan. Och vad är då inte bättre än att göra kanelbullar!

Dessa är nog de godaste jag har gjort någon gång.

Barnen mumsade i sig och kunde inte få nog av de varma,

nybakta bullarna. Och (kritiska) mannen tyckte likaså och mumsade

glatt i sig och använde ord som proffsbagare för att beskriva dessa  

Inte illa för att komma från honom kan jag säga!

Hemligheten är, och det har jag sagt innan, att kalljäsa degen.

Det blir så mycket mer och tydligare smak.

Här använde jag också mjölet manitoba cream, vilket i mitt tycke

gör att bullarna jäser väldigt mycket mer och blir bättre helt enkelt.

Tänk på att köra degen lite extra i assistenten eller knåda då det mjölet kräver det.

Använd också stött/mortlad kardemummakärnor istället för fädigmald.

Ger också så mycket bättre smak.






   



Recept



Bulldeg

5dl mjölk, kall

50g jäst

1,5 dl socker

1st ägg

2tsk malda kardemummakärnor

200g rumsvarmt smör

9-10dl manitoba cream



Fyllning


200g rumsvarmt smör

3-4msk kanel

3msk vaniljsocker

1,5dl strösocker





Gör såhär

1. Blanda jäst, ägg, socker, kardemumma och mjölk i en assistent och 

blanda ihop tills jästen löst sig.

2.Dela smöret i bitar/tärningar.

 3. Häll sedan i mjölet varvat med lite smör och kör på tills det blir en deg.

4. Låt sedan maskinen gå i minst 20minuter så att den får arbetas ordentligt.

5. Lägg degen i en stor bunke, lägg plastfolie över men stramma ej åt den

då degen kommer behöva plats för att jäsa. Ställ in degen i kylen över natten,

eller minst åtta timmar.

 6. Ta ut degen i rumstemperatur en stund innan den skall börjas arbetas med.

7. Gör fyllningen under tiden; Vispa smöret fluffigt och vitt och tillsätt sedan

övriga ingredienser.

8.Dela degen i två och baka sedan ut bullarna på en mjölad bänk efter hur du vill ha dom och tillsätt fyllningen.

9. Lägg sedan bullarna på plåtar med bakhandduk över och låt jäsa ca 30min.

10. Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla bullarna med ett ägg och lite mjölk.

Strö över pärlsocker.

11.Grädda sedan i mitten av ugnen ca10 minuter, håll koll på när bullarna

börjar få fin färgen.

Låt svalna på galler.



     


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards