Cilla bakar

Alla inlägg under januari 2015

Av Cecilia - 21 januari 2015 12:36


Raw Chokladmousse

med avokado



Januari ses oftast som en hälsomånad, man är lite trött på

all tung mat och alltför mycket sött efter alla helgerna.

Och kanske behöver man hålla igen lite på det söta.

Men det går ju självklart att unna sig gott ändå!

Här kommer en riktigt god chokladmousse utan socker.

Den slänger man ihop på ett kick!

Jag fick tom min man att äta denna, och han åt upp allt  !

(Och tycker man inte om avokodo så märks den inte.)


 


Ingredienser

2-3port (4små)

 

1dl färska färska dadlar, 6-8st 
0,5dl vatten + 2 msk vatten

0,5 tsk vaniljpulver

1 tsk honung
2 stycken mjuka avokado

3msk kakao
 
 
Gör såhär

1.Blanda dadlar, vatten, vaniljpulver och honung till i en mixer eller matberedare
till en mjuk smet.
2. Tillsätt avokado och kakaopulver och mixa igen till en krämig konsistens.
3.  Tillsätt ev extra 2 msk vatten för en lösare konsistens om det behövs.
4. Lägg upp i serveringsglas/skålar.
Toppas med bär eller nötter.
 





Av Cecilia - 11 januari 2015 13:45

AIK-tårta





I veckan blev det en AIK-tårta beställd till ett födelsedagsfirande.

Den innehöll chokladbottnar, chokladmousse och vaniljkräm.

Den var spacklad med chokladsmörkräm och täckt och dekorerad i marsipan.

Supergod och läcker var betyget och det tackar jag för, så skoj!!

  



 

Av Cecilia - 5 januari 2015 15:17

  Daimpannacotta





Pannacotta är alltid gott, och detta är inget undantag!

Daimpannacotta helt enkelt, lika gott som det låter!!



 





 



Ingredienser

6port.



5dl vispgrädde
1vaniljstång eller 0,5tsk vaniljpulver
2,5st gelatinblad
250g Daim mjölkchoklad

Garnering 
1 dubbeldaim

2dl vispgrädde



Gör så här:
1.Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5minuter.

2. Koka upp grädden på svag värme, skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna, låt både frön & stång sjuda i några minuter med grädden.

Alt. använd vaniljpulver.

3. Ta upp vaniljstången och grovhacka chokladen och häll i under omrörning

till allt har smält.

4. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och vispa under ett par minuter.

Smeten ska bli slät och allt ska ha blandats ordentligt.

5. Häll upp i serveringsglas och ställ kallt i kylskåp minst 4 timmar innan servering.

6. Toppa med en klick vispad grädde och grovhackad daim.



Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards