Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Mugcake

Av Cecilia - 16 oktober 2014 15:15

Mugcake

Onyttig vs hälsosammare




Ingen har väl missat fenomenet mugcake?

Genialiskt ju!

Det är som en kladdkaka fast man gör den supersnabbt

i en mugg i mikron. Easy peasy!

Men livsfarligt gott är det!! Rent av bland det bästa som finns faktiskt.

Perfekt när man får riktigt chokladbegär och bara vill

ro ihop något snabbt som attan. Eller behöver en dessert/fika.

Insåg att jag ju inte har lagt upp något recept på detta,

så här kommer två stycken faktiskt.

Den första är den vanliga, farligt goda, dock rätt så

onyttiga mugcaken. Den andra är riktigt god den också, dock

lite hälsosammare som även passar en lchf stil.

Vilken väljer du?

För mig funkar vilken som, speciellt en dag som denna

riktigt regniga och höstiga dag.

Mums säger jag bara!!

  





 





Ingredienser

Vanlig mugcake 2port


3msk smör

3msk vetemjöl

3msk socker

2msk kakao

1tsk vaniljsocker

1 ägg

3msk mjölk




Gör såhär

1.Smält smöret i mikron.

2.Rör ihop alla torra ingredienser och rör i ägget.

3.Tillsätt smöret och mjölken och rör ordentligt till en slät smet.

4.Häll upp i två muggar och sätt i mikron för 30sek-2minuter beroende på

effekt, mugg och vilken konsistens man vill ha.

Ju längre tid, desto torrare/fastare blir det. Jag vill ha den rätt så lös, så jag

kör den på max 50sek på högsta effekt i min mikro.

5. Servera med lite bär och en klick vaniljgrädde eller glass.

 Eller mumsa i dig som den är!





Ingredienser

nyttigare versionen



3msk kakao

2msk hackad mörk choklad

1msk mandelmjöl eller hasselnötsmjöl

2msk honung eller valfri sötning

3msk smält kokosolja

2msk mjölk eller grädde

1 ägg

0,5 tsk vaniljpulver



Gör såhär

1.Blanda de torra ingredienserna i en skål

 2. Blanda sedan ner de blöta ingredienserna.

3. Häll upp i två muggar och micra på full effekt 40sek-1min.

4. Servera med en klick vaniljgrädde.




Tips! En mosad banan är riktigt gott att blanda i.

Eller en klick nutella förhöjer lyxen ytterligare.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards