Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

Grova rågkakor

Av Cecilia - 15 oktober 2014 12:57

Grova

hålkakor





Fiberrika, grova, saftiga och goda hålkakor

som mättar länge.

Passar utmärkt till frukosten eller som mellis med

något gott pålägg på.



 



Ingredienser

ca 24 st


50g jäst
8dl rumstempererat vatten
3dl fiberhavregryn
2tsk salt
4msk ljus sirap
4msk rapsolja
3dl grovt rågmjöl
ca 10dl rågsikt

3dl grahamsmjöl

3dl lantbrödsmjöl



GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke.

Tillsätt vattnet och blanda tills jästen lösts upp.

Rör ner havregrynen och låt blandningen stå i ca 5 min.

2. Tillsätt sedan salt, sirap, olja och alla mjölsorterna lite i taget.

Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.

Antingen för hand eller i en assistent.

 3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1timme.

4. Ta upp degen och knåda igenom den på ett mjölat bakbord.

Dela den i 2 bitar. Sedan i 12 bitar i resp. deg.

Rulla dem till bollar med mjölade händer och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

 Platta till dem till 1–2 cm tjocklek och gör ett hål i mitten, 2–3 centimeter i diameter.

5. Nagga hål på dom på ytan med en potatissticka, och låt dom jäsa ytterligare under bakduk,

ca 40 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Grädda bröden längst ner i ugnen i 8–10 min. Låt dem svalna på plåten.



 
 
Henrik

Henrik

29 oktober 2014 10:18

Ser otroligt gott ut! :)

http://www.letsbaketogether.com

Cecilia

29 oktober 2014 19:11

Tack Henrik! Dina bröd ser inte så dumma ut heller :)

 
Pernilla

Pernilla

3 mars 2015 20:04

Detta bröd måste jag prova.

Bra blogg du har!

www.bakahemma.bloggplatsen.se

http://www.bakahemma.bloggplatsen.se

Cecilia

3 mars 2015 20:54

Tack så mycket Pernilla! Ja, det blir riktigt gott! Men du verkar själv ha rätt så många goa recept:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards