Cilla bakar

Alla inlägg under september 2014

Av Cecilia - 30 september 2014 19:30

Fira Kanelbullens Dag!




På lördag den 4:e oktober är det Kanelbullens Dag.

En dag väl värd att fira med en kanelbulle tycker jag.

Här kommer några tips och recept på lite olika

sätt man kan göra. För även om de allra godaste kanelbullarna

är det som har fått jäsa mycket, är fluffiga, saftiga och med en underbart god

fyllning med mycket smak av kanel, är det inte alltid man hinner

stå och göra en sats bullar som måste jäsas flera gånger om och rullas fint.

Så här tipsar jag inte bara om de bästa kanelbullarna, utan också om

kanelbullar som inte behöver jäsas som kanske kan passa bättre?

Eller varför inte göra chokladbullar istället? Eller varför inte

en kanelbullekaka? Alternativen är många så finns säkert

något som passar just Dig!

Så sätt igång och baka bullar och kanelkakor till helgen!

Och glöm inte att ta ett glas iskall mjölk till  






Här hittar ni recept till kanel & vaniljsnurror

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2013/06/16/9942280-kanel-vaniljsnurror/


 





Här finns recept på mina lyxiga kanelbullar

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/10/25/6522404-cillas-lyxiga-kanelbullar/


 






Om man tröttnar på kanel kanske ett par chokladbullar

kan vara nåt istället

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2012/10/01/8740631-chokladbullar-med-vanilj/


 





Och orkar ni inte stå och tvinna och rulla kanelbullar

är denna kanelbullekakan perfekt

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2013/06/26/9971567-kanelbullekaka/


 



Snabbaste bullarna - Kanelbullar utan jäsning

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2014/09/30/10877314-snabba-kanelbullar-utan-jast/


 


Lycka till!

Av Cecilia - 30 september 2014 19:15

Snabba kanelbullar

utan jäst




Här kommer ett recept på de snabbaste

kanelbullarnaman troligtvis kan göra!

Man Kan, göra goda kanelbullar

utan att behöva vänta på att degen ska jäsa.

De blir väldigt goda, dock inte lika god smak som riktiga

jästa bullar men de har allt gått åt lika raskt för det!

(speciellt av min man som snabbt gjorde att förrådet i frysen blev tomt!)

Så har ni ont om tid, eller inte vill jäsa degar

passar dessa perfekt att göra!



 


Ingredienser


7dl mjöl

2,5 dl mjölk
75g smör
3,5 tsk bakpulver
2tsk kardemumma, malen
2tsk kanel
1msk socker
 


kanel
socker
vaniljsocker
1 ägg
pärlsocker
 
 
Gör så här
1.Sätt ugnen på 225grader. Smält smöret och blanda det med mjölken.
2. Blanda mjöl, bakpulver,socker, kanel och kardemumma i en bunke.
Gärna i en matberedare. Blanda i smörblandningen. 
3. Ta upp degen och kavla ut till en rektangel. Bre över smör. Strö över socker, vaniljsocker och kanel.
4. Vik plattorna dubbelt och skär dem i ca 1 cm breda remsor.
Tvinna dessa och snurra ihop dem till en knut och lägg dom i en bullform.
5. Pensla med ägg och lägg på lite pärlsocker.
6. Sätt in dom i ugnen i 10-15 minuter.
Klara att ätas!!

Av Cecilia - 30 september 2014 19:03

   Eldtårta -

firecake






En eldtårta har det blivit till ett gäng brandmän

och deras flammor. Jag hoppas att den gick upp i rök snabbt  

Denna tårta bestod av saftiga chokladbottnar, chokladmousse

samt rårörda hallon med vaniljgrädde.

Den är spacklad med vaniljsmörkräm och täckt/dekorerad i marsipan.





 



Av Cecilia - 23 september 2014 16:28

Knäckig

äppelpaj

med kolasås



Jag älskar pajer - med frukt och bär. Och nu är det ju äntligen äppelsäsong, eller äppelpajsäsong kanske man ska säga  

Nu har jag iallafall gjort den ultimata äppelpajen!

Himmelskt gott blev det med smörstekta äpplen med smak av

vanilj, kanel och kardemumma. Blandat med kolasås och sen en

knäckig smuldeg över det. Och såklart egengjord vaniljvisp till det,

det är höstmys deluxe det!  






 




Ingredienser



Fyllning

4-5st äpplen

2msk smör

1burk dulce de leche (karamelliserad mjölk)

2msk strösocker

2msk kanel

0,5msk kardemumma

2msk vaniljsocker



Smuldeg

4dl havregryn

0,5tsk bakpulver

1,5dl socker

0,5tsk salt

200g smör

2,5dl mjöl

1,5dl sirap

1msk vaniljsocker



Gör såhär


1. Sätt ugnen på 175grader.

 Skala äpplena och skär dom i lagom stora bitar, ca 1*1cm.

2. Fräs äpplena i en panna med smöret och socker, kanel, kardemumma

och vaniljsocker tills äpplena mjuknar något.

3. Blanda sedan i dulce de leche och låt puttra någon minut.

4. Häll fyllningen i en smord pajform.

5. Nyp ihop smör med övriga ingredienser till smuldegen och

strö det över äpplena.

6. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30min eller tills pajen har fått en

fin gyllenbrun färg.

Servera med vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass!



Av Cecilia - 23 september 2014 16:09


Äppelkladdkaka




Nu är hösten här på riktigt och vad passar då inte bättre

än att jag visar er några riktigt goda äppeldesserter?

Först ut är denna riktigt goda äppelkladdkaka, som jag hittade inspiration

till från tidningen Hembakat.

 Ett måste till höstens fikamys! Och kladdkaka älskar väl alla, i alla former,

det gör iallafall jag  

Riktigt god är den så rekomenderas!





 



Ingredienser


3st ägg
4,5dl socker
200g smör,

3,5 dl vetemjöl

0,5msk kardemumma (helst egenmortlade)

1msk kanel
2msk vaniljsocker
3st äpplen

Florsocker



GÖR SÅ HÄR

1.  Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.

Vispa ihop ägg och socker lätt och tillsätt smöret.

2. Mortla sönder kardemummakärnorna (alt använd färdig)

 Blanda i mjöl, kardemumma, kanel och vaniljsocker i smeten. Rör ihop allt till en slät smet. 3.  Skala och riv äpplena grovt och blanda ner i smeten.

4.. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.

5.. Grädda kakan mitt i ugnen 25–35 min. Den ska fortfarande vara lite kladdig,

men inte lös, i mitten när den är klar. 

6. Låt kakan kallna innan servering. Pudra över florsocker.

Servera med vaniljvisp eller kanelgrädde.

Av Cecilia - 9 september 2014 19:06

Enkla

långpannebrödet




Här kommer ett till brödrecept ifrån dagens brödbak som ni måste testa.

Ett jättegott och enkelt bröd i långpanna.

Fluffigt och mjukt och så gott!!







 



   



Ingredienser



4dl fiberhavregryn
8dl mjölk
50g färsk jäst
50g smör
1msk honung
1tsk salt
10-12dl manitoba cream mjöl



Gör såhär


1.Häll i mjölken, 6dl av 8, samt havregrynen i en kastrull.

Koka upp havregrynsröran och ta sedan av den från plattan.

2. Häll sedan i de resterande 2dl kall mjölk, och låt det svalna till 37 grader.

3. Smula jästen i en degbunke och smält smöret.

4. Häll sedan i lite av havregrynsröran tills jästen löses upp.

5. Blanda i resten av ingredienserna. 

6. Häll i mjölet lite i taget.

Låt sedan maskinen jobba några minuter eller om du knådar degen kraftigt.

 Degen ska vara lite kladdig.

7. Låt sedan degen jäsa i 30 minuter.

8. Ta upp degen och knåda den lite grann.

Lägg bakplåtspapper i en djup långpanneplåt och lägg i degen och platta ut

så den ligger jämnt över hela plåten.

 9. Dela sedan upp degen i 20-25 bitar med en kniv eller pizzasliceare.

Strö över lite mjöl och låt degen jäsa ytterligare 30min.

Sätt ugnen på 225grader.

10. Sätt in plåten i ugnen ca 20-25 minuter. Brödet ska ha en fin färg när det är klart.

11. Skär upp brödet i rutorna.


Mmmmm!!


Av Cecilia - 9 september 2014 18:41

De bästa

Tekakorna





Har nu äntligen det bästa receptet på tekakor!

Har provat mig fram på lite olika recept och ingredienser,

men har nu hittat det absolut bästa.

De blir riktigt mjuka, fluffiga och saftiga, och passar lika bra till stora som små,

frukost, mellanmål och kvällsfika.

Enjoy!









 




   




Ingredienser



50g färsk jäst
6dl mjölk, fingervarmt 37grader
2dl fiberhavregryn
75g smör, rumsvarmt
2tsk salt
2msk strösocker/stevia
1 ägg
12–14dl manitoba cream mjöl




Gör såhär



1. Smula ner jästen i en bunke och värm mjölken till 37grader.

Häll över mjölken och havregrynen över jästen. Rör om tills jästen lösts upp och låt blandningen stå i ca 5 min så att havregrynen blöts upp.


2. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, socker, ägg och mjöl lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt och knåda degen kraftigt i några minuter. Har man en assistent kan man

gärna använda den.


3. Låt degen jäsa under bakduk 45 min.


4. Kavla ut degen 1-1,5 cm tjock och stansa ut runda bröd, ca 10 cm i diameter med en kakform eller ett glas.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Strö över lite mjöl. 5. Låt dem jäsa ytterligare under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.


6. Grädda bröden mitt i ugnen i 8–10 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.



Av Cecilia - 7 september 2014 20:34

Cookie Dough Bites





Men oj, hur goda blev inte dessa då?!

Helt i min smak. Dessutom inga dumheter i, inget

socker och inget gluten. Bara massa Mmmmmm  

Testa, ni lär inte ångra er!! (om ni inte är min man vill säga)

Inspiration hittade jag hos www.smaklokarna.blogg.se






 


Ingredienser



5dl naturella cashewnötter (eller blandade nötter tex hasselnötter, mandlar,valnötter)

10st urkärnade färska dadlar 

 3dl havregryn

2-3 msk flytande honung

1msk kanel

1tsk vaniljpulver

2nypor flingsalt

6msk jordnötssmör (sockerfritt)

150g mörk choklad, minst 70% kakaohalt

 
1.Mixa nötterna, havregrynen och saltet grovt i en matberedare.
2.Tillsätt dadlarna, kanel, vaniljpulver och honung och mixa tills
smeten börjar klumpa sig. 
3.Bryt ner hälften av chokladen i små bitar i smeten och mixa igen lite snabbt.
4.Fördela ut smeten i en bakplåtspappersklädd form. Frys i minst 30 min. 
5. Fördela ut ett lager av jordnötssmör över smeten. Frys ytterligare 20min.
6. Skär i önskvärt stora bitar.
7. Smält resten av chokladen antingen över vattenbad eller i micron, doppa sedan godisbitarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper.
8. Låt stelna i kylen och förvara sedan i kyl eller frys.
 
   
  

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards