Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 9 september 2014

Enkla långpannebrödet

Av Cecilia - 9 september 2014 19:06

Enkla

långpannebrödet




Här kommer ett till brödrecept ifrån dagens brödbak som ni måste testa.

Ett jättegott och enkelt bröd i långpanna.

Fluffigt och mjukt och så gott!!







 



   



Ingredienser



4dl fiberhavregryn
8dl mjölk
50g färsk jäst
50g smör
1msk honung
1tsk salt
10-12dl manitoba cream mjöl



Gör såhär


1.Häll i mjölken, 6dl av 8, samt havregrynen i en kastrull.

Koka upp havregrynsröran och ta sedan av den från plattan.

2. Häll sedan i de resterande 2dl kall mjölk, och låt det svalna till 37 grader.

3. Smula jästen i en degbunke och smält smöret.

4. Häll sedan i lite av havregrynsröran tills jästen löses upp.

5. Blanda i resten av ingredienserna. 

6. Häll i mjölet lite i taget.

Låt sedan maskinen jobba några minuter eller om du knådar degen kraftigt.

 Degen ska vara lite kladdig.

7. Låt sedan degen jäsa i 30 minuter.

8. Ta upp degen och knåda den lite grann.

Lägg bakplåtspapper i en djup långpanneplåt och lägg i degen och platta ut

så den ligger jämnt över hela plåten.

 9. Dela sedan upp degen i 20-25 bitar med en kniv eller pizzasliceare.

Strö över lite mjöl och låt degen jäsa ytterligare 30min.

Sätt ugnen på 225grader.

10. Sätt in plåten i ugnen ca 20-25 minuter. Brödet ska ha en fin färg när det är klart.

11. Skär upp brödet i rutorna.


Mmmmm!!


 
 
Henrik

Henrik

10 september 2014 15:53

Hejsan,

Såg fina ut! Ska definitivt test. Brukar du använda lyxigt manitoba cream mjöl eller? Är det lättare att få fluffiget än t.ex vetemjöl special?

Har nyligen själv startat en brödblogg. Kul med bakning!
http://letsbaketogether.com

Henrik

http://letsbaketogether.com

Cecilia

10 september 2014 16:14

Hej Henrik! Tack så mycket! Ja, jag har börjat använda manitoba mer nu när jag bakar bröd och liknande för gillar det. Och märker en liten skillnad på att det jäser bättre och blir lite luftigare. Inte sagt att man inte kan få bra resultat med vetemjöl special också för det funkar också bra, men jag brukar hålla mig till manitoba som blivit lite av en favorit för det har alltid lyckats väldigt bra med det ? Kul, ska kolla in din blogg! Tack för du följer, /Cilla

 
Henrik

Henrik

11 september 2014 08:29

Hej Cecilia,

Det låter ju helt klart som att man ska prova med det mjölet! Vem vill inte ha så luftiga och fluffiga bröd som möjligt. :-)

Ja, kolla gärna in den. Kanske finns något som du blir sugen på att baka där?

Henrik

http://letsbaketogether.com

Cecilia

11 september 2014 16:23

Testa o hör av dig vad du tycker och upplever det ? Jadå, du hade allt lite spännande saker man vill testa ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards