Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 6 juli 2014

Jordgubbssaft- och marmelad

Av Cecilia - 6 juli 2014 16:53

Godaste

Jordgubbssaften

& jordgubbsmarmeladen

med vanilj





Detta är inget bakande men vill ändå dela med mig av

vad vi mer har gjort av alla de jordgubbarna jag och barnen

var och plockade för några dagar sedan.

Det blev så himla god saft och marmelad!

Det blir underbart gott med jordgubbar såklart, men blandade

också i lite vanilj som gjorde det snäppet godare.

Det smakar sommar...





 



Jordgubbssaft



4 liter jordgubbar
8dl vatten
12dl socker

1 vaniljstång




Gör så här:


1.Rensa och skölj jordgubbarna och lägg dom i en stor kastrull.
2.Häll på vattnet och låt koka upp
3.Låt koka i 10 min. Och under tiden mosar du jordgubbarna.
4. Häll bärmassan i en sil eller ett tyg som lagts in ett durkslag.
Låt stå och rinna i 30 minuter.

5.Häll sedan tillbaka saften i den rengjorda grytan.

6. Gör ett snitt i vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg stång och frön i saften.

Låt koka upp och blanda ner sockret och rör tills det löst sig.
7.Ta grytan åt sidan, ta upp vaniljstången

 och låt svalna lite innan du häller upp saften i flaskor.


  Saften kan frysas in i plastburkar om man vill.



Jordgubbsmarmelad


2liter jordgubbar
700 gram syltsocker
1 vaniljstång



Gör så här:

1.Skölj och rensa jordgubbarna. Dela dem i bitar eller behåll dem hela (smaksak).

2. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna.

3. Lägg jordgubbar och vaniljstång och frön i en gryta. Rör ner sockret.

4. Koka upp, och koka på svag värme ca 10 minuter. Ta bort skummet som blir med en sked.

Ta även upp vaniljstången.

5.Häll upp marmeladen på rena, varma burkar som du värmt i

ugnen på 100grader i tio minuter.

6. Lägg burkarna i ett kallbad och sätt fast locken på burkarna.

Det kommer knäppa till lite när det vaccumpackas.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards