Cilla bakar

Alla inlägg under juni 2014

Av Cecilia - 1 juni 2014 22:09

Cillas smarriga

Rabarberrutor

med vit choklad





Ok, har ni inte tröttnat på rabarber än, och

kanske har massa kvar så kanske dessa kan vara något?

Jättegoda rabarberrutor med en touch av vit choklad.

Som sagt, rabarber och vit choklad gifter sig alldeles finfint tillsammans.

Superenkla att göra, blir många i långpanna och kan frysas in!


 





Ingredienser


Botten

7dl mjöl

3tsk bakpulver

3tsk vaniljsocker

2st ägg

4dl socker

3dl mjölk

50g smält smör




Fyllning

500-600g rabarber

100g hyvlad/riven vit choklad


Smultopping

1dl socker

3dl mjöl

150g smör

2,5dl havregryn

2msk vaniljsocker

2tsk bakpulver




Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.

2. Blanda ägg och socker i en ny bunke.

Rör ner mjölk och det smälta smöret.

3. Rör samman mjölblandningen med äggblandningen.

4. Ansa och skär rabarbern i ca 2cm stora bitar.

5. Klä en långpanna 30*40cm med bakplåtspapper.

Häll smeten i formen och tryck ner rabarberbitarna.

6. Riv eller hyvla den vita chokladen och strö över smeten.

7. Till smultoppingen, blanda ner alla ingredienser i en bunke.

Arbeta med händerna till en gryning massa.

8. Strö över toppingen över smeten i långpannan.

9. Grädda mitt i ugnen ca 25min.

Den ska ha fått en svag gyllene färg när den är klar.

10. Servera som dom är eller tillsammans med lite vanlijsås.




Av Cecilia - 1 juni 2014 21:45

Knäckig och seg

Rabarberpaj



Vem tycker inte om pajer med bär och frukter?

Här kommer en klassisk, härlig rabarberpaj.

Knäckig och seg med lite kolasmak.

Jag brukar oftast göra pajer med smuldeg, men detta

är precis lika gott! Vansinnigt gott faktiskt!!!

Självklart ska det serveras vaniljsås till, eller i detta

fallet hemmagjord vaniljglass. Var ju tvungen att prova våran

nya glassmaskin  







Ingredienser


 500-600g rabarber

3dl havregryn

2dl socker

2dl vetemjöl

1tsk bakpulver

2msk vaniljsocker

125 g smör

1dl vispgrädde

1,5dl ljus sirap

75g vit choklad



Gör såhär


1.Sätt ugnen på 150°C.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap.

Blanda ner de torra ingredienserna.

3. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar.

Lägg dem i en ugnssäker form.

4. Hyvla över den vita chokladen.

 Häll sedan över smeten.

5. Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg.

Servera ljummen med vaniljsås eller vaniljglass.



Lycka  


Av Cecilia - 1 juni 2014 20:54

Rabarbercheesecake

med hallonspegel





Jag älskar cheesecakes!!

Speciellt de som är frysta. Smakar så gott en varm sommardag!

Detta är en riktigt god cheesecake med rabarber och lite vit choklad i,

samt med ett lager hallon. Botten består av klassiska digestivekex,

som ju alltid passar alldeles utmärkt till cheesecakes.

Japp, detta blir en till favoriterna tror jag.

Och jajemensan, denna är väldigt enkel att göra

och går ju utmärkt att göra långt i förväg, perfekt!

Try it  



 




 



Ingredienser



Digistivebotten

 200 g digestivekex

75 g smör

0,5dl muscovadosocker (kan uteslutas)

 

Rabarberkompott

600 g rabarber

2tsk vaniljsocker

0,5 tsk kanel

1,5 dl socker

1dl vatten

(Jag gjorde en lite större sats rabarberkompott, bara för att jag

ville ha en liten extra burk i kylen.)


 
 

Fyllning
300g färskost (typ philadelphia)

3dl vispgrädde

2st ägg

2msk vaniljsocker

1,5 dl socker

100g vit choklad

2dl rabarberkompott

 

Hallonspegel

3st gelatinblad
250g Frysta hallon
1dl Strösocker
0,5dl Vatten


 
 
 
Gör såhär
 
1. Sätt ugnen på 175grader.
 Krossa kexen i en matberedare till smulor. Tillsätt muscovadosocker.
 Smält smöret.
Blanda smöret tillsammans med kexsmulorna.
Tryck ut kexblandningen i en ca 24cm form.
2. Ställ in i ugnen ca 10min. Ställ åt sidan och låt svalna.
3. Vispa upp grädden.
Dela äggen och vispa upp äggvitorna i en bunke.
4. Vispa sedan upp äggulorna med socker och vaniljsocker.
Smält den vita chokladen och blanda i.
5. Vänd ner alla blandningar i varandra och rör sedan i philadelphiaosten.
6. Skär rabarbern i små bitar och koka koka upp och låt sjuda tillsammans med
resten av ingredienserna. Låt sjuda tills rabarberna mjuknat och mixa till en slät smet.
Låt svalna något.
7. Lägg i 2dl rabarberkompott i fyllningen och rör om.
 8. Häll alltsammans i formen.
Låt cheesecaken stå i frys minst 4 timmar innan du häller på hallonspegeln.
9.Lägg gelatinbladen i kallt vatten fem minuter.
Koka upp hallon, socker och vatten i en kastrull.
10. Sila hallonsåsen så du får bort alla kärnor och får en slät saftsås.
11. Krama ur gelatinbladen och rör ner i den varma saftsåsen och rör tills de har smält.
12. Låt svalna till rumstemperatur.
Häll blandningen på den frysta cheesecaken. Ställ i kyl/frys för att stelna.
 Dekorera med bär.

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards