Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 11 april 2014

Mjölkchokladkladdkaka a la Isabella

Av Cecilia - 11 april 2014 21:13

Mjölkchokladkladdkaka

a la Isabella




Hela veckan lång har Bella tjatat om att hon vill göra en alldeles egen tårta.

Ja, ok du vill får väl göra det idag då. Blir bra fredagsmys.

En kladdkaketårta gör vi då. Jaaaa!!!

Knäcka äggen själv, mäta och måtta upp, röra och blanda,

slicka skålen och svisch in i ugnen.

Skära jordgubbar kan jag själv, titta va duktig jag är!

Hälla upp grädde, vispa litegrann, dekorera och voilà!!

Pappa, visst är den god?! Och ja, den blev jättegod!!

Kladdig, seg, söt och chokladig!

Enda kaoset med två barn var slickaskålen incidenten,

vilket betyder att slicka skålen kan man göra i evighet.

Men mamma vill inte att barnen ska göra det i evighet.

Mamma tar skålen för det finns inget kvar, men enligt barnen finns det ju massor kvar,

vilket resulterar i panik hos stackarna!!

Men det är så det ska vara. Att baka med barn - kaos, skratt, tårar, kladd..

 Och det bästa är glädjen och den stolthet som blir hos barnen - den är obeskrivlig

  



 



Ingredienser

(ett recept från alltommat med vissa ändringar)


200g smör

4dl socker

lite salt

0,5dl kakao

4st ägg

2dl mjöl

1tsk vaniljsocker eller vaniljpulver

200g mjölkchoklad (mörk choklad går också bra)


Till dekorering och severing

3dl vispgrädde + 1tsl vaniljpulver

jordgubbar

hallon

blåbär

florsocker att pudra över



Gör såhär


 1. Sätt ugnen på 175 grader.

  Finhacka chokladen. Rör noga ihop ägg och socker, vispa ej pösigt,

då blir kakan inte seg och kladdig.


2. Smält smöret tills det blir gyllenbrunt. Ta kastrullen från värmen och rör i chokladen.

Rör tills chokladen smält. Vispa ner chokladsmöret i äggsmeten tillsammans med saltet.


3. Sikta i vaniljsocker, kakao och mjöl i smeten och blanda ihop.

Häll smeten i en form med löstagbar kant, eller en form med bakplåtspapper i, 20-24cm.


4. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. Kakan ska vara rejält kladdig i mitten när man tar ut den.


Låt stå i kylen några timmar för bästa resultat. Funkar jättebra över natten också.


Självklart kan man servera den ljummen också om man hellre tycker om det.

5. Här severade vi den med vaniljgrädde, jordgubbar, hallon och blåbär.


Mums!!!!



 
 
Ingen bild

Kattis

11 april 2014 22:04

Vilken fin blogg du har :) inspirerande !! Galet goda recept ! Kommer nog baka ett & annat från den :)

Cecilia

11 april 2014 22:10

Tusen tack Kattis!! Hör gärna av dig om du gör något och hur det blev! :-)

 
Ingen bild

Kattis

11 april 2014 22:28

Japp, det ska jag göra ! Trevlig helg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards