Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Trippel nyårsdessert - Chokladtryffelterrin - Tobleroneparfait - Varm vit choladdryck

Av Cecilia - 1 januari 2014 18:17

Trippel nyårsdessert


-Chokladtryffelterrin

-Tobleroneparfait med kolasås och halloncoulis

-Varm vit chokladdryck med vanilj och lime





Igår var det ju som sagt nyår.

Vi hade en trevlig kväll tillsammans med vänner, barn,

och mycket god mat. Jag stod för desserten och kunde verkligen

inte välja vad jag skulle göra, så jag gjorde alltihopa istället -

alltså blev det en trippeldessert!   

Jag blev nöjd och det blev en perfekt avslutning på

det gamla året. Och choklad går ju aldrig fel.

Och ni behöver ju faktiskt inte vänta till nåsta nyår

för att göra denna smaskiga dessert,

passa på till trettonhelgen vettja



 




Ingredienser


Chokladtryffelterrin

200g mörk choklad (70%)

200g mjölkchoklad

250g vit choklad

25g smör

1,5dl + 1dl + 1dl vispgrädde


Halloncoulis

3dl frysta hallon

ca 2msk socker


Tobleroneparfait

175g toblerone

3st äggulor

0,5dl socker

2,5dl vispgrädde

1 burk karameliserad mjölk (kolasås)


Varm vit chokladdryck

300g vit choklad

1 burk kokosmjölk (ca 4dl)

2dl vispgrädde

2dl mjölk

limesaft från två st lime

2tsk vaniljsocker


Dekoration

Hallon och blåbär



Gör såhär


1. Chokladtryffelterrin. Pensla insidan av en avlång form, ca 1liter, med olja.

Klä den invändigt med plastfolie.

2. Hacka den mörka chokladen och lägg den i en bunke.

Koka upp 1,5dl grädde. Häll grädden över chokladen och vispa slätt.

Häll chokladtryffeln i formen, ställ in i frysen till den har stelnat.

3. Hacka mjölkchokladen och lägg i en bunke.

Koka upp 1dl grädde, häll över chokladen och vispa slätt.

Häll över chokladen över den mörka chokladen i formen.

Ställ in formen igen i frysen till tryfflen stelnat.

4. Hacka den vita chokladen och lägg i en bunke.

Tärna smöret. Koka upp 1dl grädde och häll över chokladen.

Tillsätt smöret och vispa slätt.

Häll den vita chokladen över över mjölkchokladtryffeln

och ställ tillbaka formen i frysen tills den har stelnat.

5. Ta chokladtryffeln ur formen.

Skölj en vass kniv i varmt vatten och skär terrinen i skivor.

6. Halloncoulis. Tina hallonen och mixa dem med en stavmixer

eller mosa med en slev. Passera dem genom att pressa med en slickepott

genom en sil. Rör sedan ner sockret.

7. Tobleroneparfait. Smält tobleronen i mikro eller över vattenbad.

Vispa äggulor och socker pösigt.

8. Vispa grädden hårt och vänd ner i äggsmeten.

9. Blanda ner 1/3 av ägg-och gräddblandningen i den smälta tobleronen

och rör den slät. Häll sedan chokladsmeten i resten av ägg-och gräddsmeten.

Klä en 1-liters form med plastfolie och häll i smeten.

10. Klicka ut kolasåsen i smeten och rör ut och separera den med en gaffel.

11. Ställ in parfaiten i frysen minst 4timmar.

Ta ut den en stund innan och skär den i skivor.

12. Varm vit chokladdryck. Hacka chokladen och lägg i en bunke.

Koka upp kokosmjölk, grädde, mjölk och limesaft.

13. Blanda i vaniljsockret. blandingen över chokladen

och vispa samman tills den blir slät.

14. Häll upp i serveringsglas.






God fortsättning på det nya året!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards