Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 8 december 2013

Årets Julgodis

Av Cecilia - 8 december 2013 17:31

Julgodis

2013




Det är något alldeles speciellt med att göra sitt eget godis till jul.

Ett fat julgodis är omöjligt att motstå. Och så perfekt att ha som gå bort presenter

eller ge som julklappar. Inget blir mer uppskattat än egengjorda och bakade godsaker.

Och det är ju bara jul en gång om året så då får man passa på och unna sig.



Så har ni inte kommit igång med julgodiset har ni här lite tips.

Det är bara till att sätta igång, de går jättebra att förvara i frysen

fram till dopparedagen, om man kan hålla sig så länge....

Och det bästa av allt, är att det är så lätt och går relativt snabbt att göra!


Detta året gjorde jag som alltid rocky road, och white rocky, favoriter

som alltid måste finnas med. Gjorde även en apelsintryffel som smälter gott i munnen,

nutellafudge - oemotståndligt god. Mångas favorit ur Alladin asken; trillingnöten samt

en ny favorit -  jordnötsfudge. Mmmmmm....




 




Apelsintryffel


En underbart god tryffel med kraftig choklad och apelsinsmak som

smälter gott i munnen.


2dl vispgrädde

300g mörk choklad

1 apelsin


Klä en form, ca 10x25cm med plastfolie. Eller kan man göra praliner -

Jag gjorde hjärtan i en form.

Koka upp grädden i en kastrull, ta den sedan från plattan.

Bryt chokladen i bitar lägg ner i grädden.

Låt den smälta under omrörning.

Skölj apelsinen och riv skalet fint. Rör ner i tryffeln.

Häll tryffeln i formen och låt stelna.

Skär tryfflen i bitar och vänd i kakao.



 
 
Jordnötsfudge
 
Jag älskar jordnötssmör. Jag älskar fudge.
Självklart blir dessa nya favoriter. Så goda!
 

135 g smör

1½ dl jordnötssmör (slät eller crunchy, välj själv men jag tar crunchy)

2 tsk vaniljsocker

5½ dl florsocker

1 nypa salt

1 näve grovhackade jordnötter


Smält smör och jordnötssmör i en kastrull.
Ta av när det kommer till kokpunkten.
Blanda då ner florsocker, salt och vaniljsocker.
Rör tills det blir en slät och klumpfri massa.

Häll smeten i en klädd form, ca 20x20 cm.

Grovhacka jordnötterna och strö över fudgen.

Ställ i kylen minst en timme tills den har stelnat.

Skär upp i lagom stora bitar.




Trillingnöt


Mångas favorit ur Alladin asken. Min likaså!



100g hasselnötter, färdigrostade

200 g mjölkchoklad
50g vit choklad
50g apelsinchoklad
 
 

 Jag köper färdigrostade hasselnötter. Men vill man göra själv gör man såhär;

Sätt ugnen på 175grader och rosta hasselnötterna på en plåt
med bakplåtspapper tills de fått färg.
Gnugga nötterna i en kökshanduk för att få bort skalet.
Smält hälften av chokladen och blanda med nötterna.
Ta upp nötterna och lägg dem tre och tre på bakplåtspapper. Låt dem stelna.
Smält resten av chokladen och doppa trillingnötterna ytterligare en gång. Låt stelna.
Ringla till sist smält vit choklad/apelsin choklad över pralinerna. Låt stelna.
 
 
 
Nutellafudge
 
Mmm, ännu en ny god favorit.
Måste göras!
 
3dl vispgrädde
1,5dl ljus sirap
1,5dl socker
50g smör
160g nutella
 
Koka grädde, sirap och socker till 125grader.
Eller så gör man kulprovet.
Tillsätt smöret och låt det koka i ytterligare 2min.
Ta bort kastrullen från plattan och rör ner nutellan till en jämn smet.
Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, 1-2cm tjock.
Ställ fudgen i kylen i ett par timmar innan du skär den
i lagom stora bitar.
 
 
 
Rocky Road
 
En klassiker. Och det bästa av allt är att man kan
göra precis hur man vill. Ta vilka nätter, choklad eller kola
man tycker om och blanda i.
 
 
400g mjölkchoklad (eller mörk choklad, vad man tycker bäst om)
2dl M&M´s 
2dl valfria nötter - hasselnötter, jordnötter, cashewnötter
1 påse dumlekola
2dl minimarshmallows
 
 
Smält choklad på låg värme i vattenbad

Grovhacka samtliga ingredienser och

blanda i chokladen. Rör om bara så att allt blandas lite lätt.

Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

 När fudgen har stelnat, skär din rocky road i rutor.



White Rocky


Rocky road fast i vit tappning.

Jag älskar vit choklad så detta blir en given favorit.

Blanda i precis vad man vill. Detta tycker jag blir godast!


400g vit choklad

valfria nötter - pistage, cashewnötter, hasselnötter, jordbötter

1dl kokosflingor

1dl syltade apelsinskal


Smält choklad på låg värme i vattenbad

Grovhacka samtliga ingredienser och


blanda i chokladen. Rör om bara så att allt blandas lite lätt.


Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.


 När fudgen har stelnat, skär din rocky road i rutor



 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Mia

9 december 2013 15:27

Nutellafudgen lät bara FÖR god... Den måste jag prova..

Cecilia

9 december 2013 20:15

Tycker jag allt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards