Cilla bakar

Alla inlägg under november 2013

Av Cecilia - 23 november 2013 23:04

Whipped cream cheese frosting





Jag har de senaste gångerna användt mig av en frosting bestående

vispgrädde blandat med antingen philadelphia

eller lite turkisk yoghurt när jag spritsar mina tårtor. Dels för att jag tycker att smörkrämsfrosting kan bli lite för söt, och att bara ta vispgrädde håller inte

på samma sätt (och så är jag inte så speciellt förtjust i bara vanlig grädde)

Jag ville ha en lite mera frächare och inte så söt frosting.

Så jag har testat mig fram, har fått frostingarna lite lösa många gånger och så

har jag inte hållit koll på hur mycket av varje ingrediens jag har använt när jag väl har fått

till en bra konstistens.

Men, så kom jag in på fina http://sockerrus.se/ sida, och hittade då faktiskt ett

jättebra recept på just detta! Det blir en jättegod frosting som blir

kanon att spritsa tårtor, cupcakes eller annat med.

Så nu kan jag dela med mig av detta braiiga frostingrecept  




Ingredienser

300 gr Philadelphia
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl florsocker (det går att öka på mängden om den ska spritsas upp till 3 dl.

Dock blir den lite sötare då)




Gör så här:

  1. Börja med att vispa grädden och bakpulvret hårt i en skål
    (Bakpulvret gör att du kan vispa grädden längre utan att det blir till smör.).
  2. Blanda philadelphia, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev.
  3. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.
  4. Spritsa nu dina cupcakes eller fyll din tårta.
Av Cecilia - 23 november 2013 22:43

Thildes

doptårtor




Då blev det två stycken tårtor gjorda till en

liten Thildas dop i helgen. Tack för förtroendet och så roligt att ni blev nöjda  

Det blev alltså en moussetårta (som jag har gjort några gånger nu,

receptet finns här:

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2013/06/30/9982304-cillas-moussetarta-de-lux/)

den består av en chokladbotten, mörk chokladmousse, samt

vit chokladmousse. Spritsade med en frosting av vispgrädde och färskost.

Den andra tårtan bestod av vaniljbottnar och var fylld med

hallonmousse och vit chokladmousse. Täckt med sugarpaste.

Dekorerad i ett quiltmönster, vilket var första gången jag provade det.

Väldigt roligt att göra och det blir ju väldigt fint, om än lite pilligt såklart.

Ett sådant mönster finns att hitta här;

http://www.tartdecor.se/. De har även en egen sugarpaste nu vilket

jag provade och tyckte den var riktigt bra.

Smidig, lätt och det blev inga sprickor. Dekorationera kommer också därifrån.

Och på http://bakadekorera.se/ finns utstickare i form av snöflingor.




 





   

Av Cecilia - 10 november 2013 23:20

Cillas

Budapestdrömrulle




En Budapestrulle beställd av mannen till Fars Dag då

det är en av hans favoritbakelser.

Jag själv däremot är inte överförtjust i dom...

Så då ville jag göra en så att jag också tyckte om den  

Och det verkade som om att denna tom var godare

än originalet enligt mannen, wow vilket betyg!

Ja, så då blev det att jag gjorde den i chokladmaräng med hasselnötter,

fylld med banan, kolasås, mörk choklad samt vaniljgrädde.

Väldigt god blev den så nu tycker även jag om budapestbakelser  !




 


Ingredienser


Maräng:

150 g hasselnötskärnor (jag använde de färdigskalade och rostade som finns på Ica)

1 dl vetemjöl

2 msk kakao

4st äggvitor

2½ dl socker


Fyllning:

3 dl vispgrädde

2msk vaniljsocker

2st bananer

Knappt 1 burk dulche de leche (färdig kolasås. Karameliserad mjölk)

50g grovhackad mörk choklad


Dekorering:

50g smält choklad

chokladblommor och blad

ev kakao/florsocker



Gör såhär

1. Hacka hasselnötterna fint och blanda dem med mjölet och kakaon.

2 .Vispa upp äggvitorna till ett hårt, vitt skum och vispa därefter ner sockret.

3. Vänd ner nötblandningen försiktigt i marängsmeten och bred sedan ut den i en

långpanna klädd med bakplåtspapper.

4. Grädda i 175 grader i 10-15 minuter och dra sedan försiktigt bort

bakplåtspappret från undersidan av kakan så att fyllningen ska bres på den ogräddade sidan.

5. Bred på kolasåsen samt vispad grädde smaksatt med vaniljsocker. 

6. Skiva bananerna och lägg på.

7. Grovhacka chokladen och strö över.

8. Rulla ihop till en rulle.

9. Smält chokladen och dekorera kakan med.

Dekorera även med chokladblommorna och bladen eller annat valfritt.

Pudra ev lite kakao eller florsocker över.


Mmmmmm!

Av Cecilia - 10 november 2013 23:08

Chocolate M&M´s cake

with secret middle suprise



Gjorde en chokladtårta till mannen som lite Fars Dag firande.

Gjorde i en liten form på 12cm och den är väldigt enkel att göra.

Gör två kladdkakebottnar, täck med en tunt lager nutella,

chokladfingers runtom, lite spritsad vaniljgrädde,

samt M&M´s på toppen.

Men inuti tårtan finns en överraskning...

Tycker man att man vill ha fler M&M´s (som förövrigt

är bland det godaste som finns!) finns det en gömma inuti tårtan.

Det var inte meningen det skulle bli så, men eftersom kladdkakebottnarna,

som ju oftast sjunker ihop lite i mitten, blir det pefekt att vända de

två bottnarna emot varandra som då skapar ett hål.

Och där i stoppar man i lite extra M&M´s, som sedan när man skär

i tårtan kommer trilla ut lite gulligt och överraskande ur tårtan  









 

Av Cecilia - 10 november 2013 22:27

Halloween

Brownie




Ännu en Halloweendessert blev det.

Försökte få till att det skulle se ut att vara på kyrkogården

med en grav. Glömde dock skriva R.I.P på gravstenen

som det var tänkt...Iallafall är det en browniebakelse.

Mycket god men mäktig. Här serveras den med lite oreocookiessmul

(som är tänkt som jord på graven) samt vaniljgrädde.

Åhh, så mumsigt!

(browniereceptet fick jag av en duktig tjej från en baksida på facebook)



 



Ingredienser


Kaka:

200 gram smör
200 gram 70% choklad
4st ägg

2 dl strösocker
0,5 tsk äkta vaniljpulver
1,75 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
3 msk kakao
150 gram grovhackad vit choklad

Glasyr:

2 dl vispgrädde
200 gram 70 % choklad


Till graven:

1 paket oreocookies (ta bort den vita fyllningen, spara till att göra maskar.

Blanda sönder kakorna i en matberedare)



Kakan:
1.Smält smöret o chokladen över ett vattenbad med

sjudande vatten och låt det svalna något.
2. Vispa ägg, socker och vaniljpulver riktigt luftigt.
3.Vänd ner chokladsmeten i äggvispet.
4. Blanda dom torra ingredienserna och sikta ner dom i smeten

och blanda försiktigt.
5.Vänd till sist ner den grovhackade vita chokladen.
6. Klä en form med bakplåtspapper och fördela smeten jämnt.
Grädda i mitten på ugnen i 180grader.
7.Glasyr: Koka upp grädden och ta av den från värmen.

Smält chokladen i den och rör tills den blir tjock och blank.
8. Häll glasyren över den avsvalnade kakan och låt stelna.
Skär kakan i rutor eller hur man nu vill ha den.

9.Vill man göra en grav  

som man har blandat sönder smidigast i en matberedare.

Ta bort den vita fyllningen först,  men spar till och gör "maskar" att dekorera graven med.

10.Skär till en oreocookie till en gravsten och sätt fast i kakan.


Servera med glass, grädde eller smaksätt grädden av vaniljsocker som jag brukar göra.

Av Cecilia - 10 november 2013 22:12

Apelsinhalloweenisar

med apelsinchokladmousse




Har inte hunnit uppdatera här på ett tag nu,

och Halloween är ju nu över för detta året.

Men ska visa några desserter som gjordes under förra helgen.

Här skar jag ut apelsiner precis som man gör pumpor.

Jag fyllde dom med god apelsinchokladmousse och

oj så gott det blev!   



 



Ingredienser

4port




Fyra stora apelsiner

5dl vispgrädde

200g marabou apelsinchoklad

lite bakplåtspapper



Gör såhär


1. Värm grädden på svag värme i en kastrull.

Grovhacka chokladen och låt den smälta med.

2. Rör ordentligt tills allt är smält.

Ställ i kylen minst 5timmar, gärna över natten.

3. Skär ut apelsinerna som pumpor i valfria mönster/ansikten.

4. Sätt ev för med lite bakplåtspapper vid öppningarna

i apelsinerna så att inte moussen kommer att rinna ut.

5. Vispa upp apelsinmoussen med elvisp.

6. Fyll apelsinerna med moussen.

Servera!



Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards