Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Cillas Budapestdrömrulle

Av Cecilia - 10 november 2013 23:20

Cillas

Budapestdrömrulle




En Budapestrulle beställd av mannen till Fars Dag då

det är en av hans favoritbakelser.

Jag själv däremot är inte överförtjust i dom...

Så då ville jag göra en så att jag också tyckte om den  

Och det verkade som om att denna tom var godare

än originalet enligt mannen, wow vilket betyg!

Ja, så då blev det att jag gjorde den i chokladmaräng med hasselnötter,

fylld med banan, kolasås, mörk choklad samt vaniljgrädde.

Väldigt god blev den så nu tycker även jag om budapestbakelser  !




 


Ingredienser


Maräng:

150 g hasselnötskärnor (jag använde de färdigskalade och rostade som finns på Ica)

1 dl vetemjöl

2 msk kakao

4st äggvitor

2½ dl socker


Fyllning:

3 dl vispgrädde

2msk vaniljsocker

2st bananer

Knappt 1 burk dulche de leche (färdig kolasås. Karameliserad mjölk)

50g grovhackad mörk choklad


Dekorering:

50g smält choklad

chokladblommor och blad

ev kakao/florsocker



Gör såhär

1. Hacka hasselnötterna fint och blanda dem med mjölet och kakaon.

2 .Vispa upp äggvitorna till ett hårt, vitt skum och vispa därefter ner sockret.

3. Vänd ner nötblandningen försiktigt i marängsmeten och bred sedan ut den i en

långpanna klädd med bakplåtspapper.

4. Grädda i 175 grader i 10-15 minuter och dra sedan försiktigt bort

bakplåtspappret från undersidan av kakan så att fyllningen ska bres på den ogräddade sidan.

5. Bred på kolasåsen samt vispad grädde smaksatt med vaniljsocker. 

6. Skiva bananerna och lägg på.

7. Grovhacka chokladen och strö över.

8. Rulla ihop till en rulle.

9. Smält chokladen och dekorera kakan med.

Dekorera även med chokladblommorna och bladen eller annat valfritt.

Pudra ev lite kakao eller florsocker över.


Mmmmmm!

 
 
Johanna

Johanna

15 november 2013 19:58

Vad änvände du för muffin och frosting recept när du var på Torsbo:s tjej kväll ( det va jätte gott)

http://ingen

Cecilia

20 november 2013 20:35

Hej Johanna!
Ursäkta mitt sena svar. Här är recept på muffinsen. Sen hade jag gjort en nutella frosting samt en smörkräm smaksatt med melon. Kul du tyckte om det :)

Muffins:

1,5dl mjöl
1,5dl socker
1dl kakao
1tsk bakpulver
0,5tsk bikarbonat
0,5tsk salt
1msk vaniljsocker
1st ägg
1dl mjölk
1dl vegetabilisk olja
0,5dl kokande vatten

.Sätt ugnen på 170 grader. Vispa ägg, mjölk och vegetabilisk olja lite lätt med en handvisp. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda äggsmeten med de torra ingredienserna. Tillsätt det kokande vattnet och blanda ordentligt. Smeten kommer vara rätt så lös. Fyll muffinsformar med ca 3/4 smet. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 16 – 17 min.


Nutella frosting

150g smölt Mörk choklad
250g rumstempererat osaltat smör
2,5dl florsocker
1msk vaniljsocker
1dl nutella

Hacka chokladen och smält försiktigt i mikron eller över ett vattenbad. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker vit och fluffigt. Vispa i nutella och den smälta mörka chokladen, vispa väl. Är frostingen lite lös kan du stoppa in den i kylen 10 minuter.

Smörkrämsfrosting

115g smör
5dl florsocker
2 tsk kokande vatten
Några droppar karamellfärg eller pastafärg i valfri färg
valfri smaksättning. Jag hade i melon essens.


Vispa smöret fluffigt i minst 10 min (blir krämigare smörkräm som smakar mindre smör då) Tillsätt sedan florsockret lite i taget. Avsluta med att hälla i vatten, ev smaksättning och färg under omrörning. Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards