Cilla bakar

Alla inlägg under augusti 2013

Av Cecilia - 31 augusti 2013 20:50

  Isabella 3år


Isabellas

prinsesstårta



Idag har våran lilla prinsessa fyllt 3år!

Hon ville ha en rosa tårta med prinsessorna på

och frågade om jag kunde göra en sådan.

Klart jag skulle göra det!

Så när jag ändå till förra helgen höll på med

en massa tårtor gjorde jag en till oss också.

De är ju bra på det viset att de funkar utmärkt att frysa.

Så alltså en moussetårta med mörk, resp. vit choklad på

en bädd av kladdkakebotten blev det.

Sen testade jag och lägga en oblatbild på för första gången

och spritsade lite rosa gega på såklart  

Dottern blev jättenöjd, och det blev resterande

gäster också!

Så tårtorna från förra helgen och dagens tårtor är alltså

samma, fast så olika utseende man då kan göra.

Bara fantasin som sätter gränser!!



 



 


   



Av Cecilia - 30 augusti 2013 15:03

  Bröllop-

dop och födelsedagstårtor!



I helgen som gick hade jag ett uppdrag att göra tårtor

till ett tvillingpars dop, samt en födelsedagstårta till storebror.

Jag hade också på känn att det kan vara bröllop på G..

ock så blev det!!

En jättetrevlig överraskning !

Men oj, nu hade ju mina tårtor helst plötsligt

förvandlats till bröllopstårtor också  

Har fått fantastisk respons och så snälla ord,

så tack så mycket alla och till själva brudparet

som lät mig få göra dom!



Tårtorna är moussetårtor av först en kladdkakebotten,

mörk chokladmousse, vit chokladmousse och så spritsade

jag dom med en vispgrädde+färskost+vaniljsocker-blandning.

Receptet finns här:

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2013/06/30/9982304-cillas-moussetarta-de-lux/


Födelsedagstårtan är en kladdkaketårta i tre våningar med ett lager

nutella på, samt en mousse av nötcreme.

Dekorerad i massa strössel.


 



 


 


 


 



 

Denna härliga bild kommer från Sara Olsson.

Kika gärna in på hennes fina bilder här;

https://www.facebook.com/pages/PhotographyBySara/121964101222277

Av Cecilia - 30 augusti 2013 14:34

  Födelsedagstårta




Barnkalastårtan till våran 1 samt 3-åring

blev en kladdkaka i långpanneform med

kolasås på. Jag spritsade den i en blandning av

vispgrädde, färskost med smaksatte med lite vaniljsocker.

Gjorde en sats i blå respektive rosa färg.

Så det blev en riktig tjej/kille tårta .

Det viktigaste var ju att den var rosa

någonstans enligt  lilltjejen




 



Ingredienser


300g smör

5st ägg

3dl socker

1dl kakao

5dl mjöl

1msk bakpulver

2dl kokande vatten

en nypa salt


1 burk con de leche (färdig kolakräm finns nu att köpa)


1liter vispgrädde

400g färskost

2msk vaniljsocker

(denna satsen gäller för spritsning för hela tårtan -

halvera och blanda den i två bunkar så blir det lättare

och tillsätt valfri hushållsfärg)


Gör såhär


1. Sätt ugnen på 200 grader. 

Smält smöret.

2. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

3.Tillsätt smält smör och kokande vatten.

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dessa i smeten.

5.Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

6. Bre ett lager av kolasåsen på.

7. Vispa färskosten, blanda i grädden och forstsätt vispa.

Tillsätt lite vaniljsocker samt färg.

8. Spritsa ut på tårtan lite tjusigt och strö över några pärlor.


 


Av Cecilia - 29 augusti 2013 16:13



Ni har väl inte missat att

jag finns på facebook också!


https://www.facebook.com/CillaBakar

Av Cecilia - 22 augusti 2013 20:34

Maja & Matildas

2-års födelsedagstårta




Har ju helt glömt bort att visa er denna tårta som

gjordes tidigare i somras. En tårta till det söta tvillingparet

Maja och Matilda som fyllde två år.

Tårtan bestod av sockerkaksbottnar (6våningar) med

jordgubbsmousse och vit chokladmousse som fyllning.

Spacklad och spritsad med vit chokladsmörkräm.

Det var riktigt roligt att göra denna, och blev så

innerligt glad över den fantastiska responsen jag fick

av de som fick tårtan!  Så roligt att ni blev nöjda  



 



 

 
Av Cecilia - 22 augusti 2013 12:54

     William 1år  


Williams

Blue Ombre Tårta




Nu får jag tid till att göra ett inlägg här.

Har varit lite fullt upp de senaste med semester,

kalas och grejer, men nu så!

Här kommer tårtan som jag gjorde till min sons 1-årsdag.

Den bestod av sockerkakasbottnar, björnbärsmousse,

vaniljmousse och så var den spacklad och spritsad i

vit chockladsmörkräm i olika nyanser av blått.




 



Av Cecilia - 1 augusti 2013 22:28

Non Stop Cookies





Är nu tillbaka efter semester och idag blev det lite bakande..

Barnsligt goda godiskakor!

Enkla att göra och mumsigt med massa Non Stop.

Hittade detta recept i tidningen Hembakat, men gjorde dock några ändringar.

Det blev tummen upp av både man och barn...och mig  



 



Ingredienser

25-30st



150g smör

1dl brunt farinsocker

2dl strösocker

2st ägg

3tsk vaniljsocker

2msk kakao

1,5 tsk bakpulver

0,5tsk salt

5,5dl vetemjöl

1 påse Non Stop



Gör såhär


1. Sätt ugnen på 180grader.

Blanda smör, farinsocker, strösocker,

ägg och vaniljsocker med en elvisp till en  krämig smet.

2. Tillsätt kakao, bakpulver, salt och mjöl och vispa ytterligare

till allt blandats till en deg.

3. Grovhacka 1dl Non Stop och rör ner i smeten.

4. Rulla degbitar till bollar och lägg dem på en plåt

med bakplåtspapper. Platta till bollarna och dekorera med några

Non Stop på varje kaka.

5. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15min.

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards