Cilla bakar

Alla inlägg under maj 2013

Av Cecilia - 31 maj 2013 20:50

Blåbär & vanilj

Tårta  





Lämnat över en tårta till ett 40-års kalas idag.

Det blev en tårta av sockerkaksbottnar med en hint av kardemumma,

och lager av blåbär- och vaniljmousse.

Blev riktigt nöjd med den och hoppas att den ska smaka också.

Det gjorde den när skålarna slickades rena iaf    


Recept kommer.....



 



   

Av Cecilia - 29 maj 2013 22:18


Dubbel kladdkaketårta

med kolamousse 

och chokladganache

  



En tårta jag gjorde till en kille som fyllde 20 år.

Önskemålet var en choklad/kladdkaka.

Så det blev en högre tårta med en diameter på 15cm.

Två kladdkakor, lite kolamousse emellan bottnarna,

sedan chokladganache av mjölkchokad över.

Spritsad vispgrädde samt jordgubbar.

En riktig chokladbomb med andra ord  





   




 



 






 

Liten hjälpreda(?) i köket....

    

Av Cecilia - 29 maj 2013 21:13

Rabarberrutor

med smultopping




Rabarberrutor med kanel och härlig smultopping.

Enkelt i långpanna och framför allt goda

små rackare  

Gjorde samma smultopping som jag brukar göra på bärpajer.

Vill man lyxa till det servera ihop med glass eller vaniljsås,

annars äts de som de är.

Perfekta att frysa in!






 



Ingredienser

ca 25st


200g smör

4st ägg

5dl socker

8dl mjöl

4tsk bakpulver

2tsk vaniljsocker

2dl mjölk


Fyllning

ca 3st rabarberstjälkar

0,5dl socker

1msk potatismjöl

1msk kanel


Smultopping

150g smör


1,5dl vetemjöl


3dl havregryn


2msk strösocker


2msk muscovadosocker


0,5dl sirap


2tsk vaniljsocker


1,5tsk bakpulver


100g vit choklad - 50g riven, 50g grovhackad



Gör såhär



1. Särr ugnen på 200grader.

 Smält smöret i en kastrull.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.

Rör ner i äggsmeten tillsammans med smör och mjölk.

4. Häll smeten i en långpanna, ca 30*40cm,

med bakplåtspapper i botten.

5. Fyllning - Skala rabarberna och skiva i

ca 1cm tunna skivor. Blanda rabarber med socker,

potatismjöl samt kanel. Fördela rabarberna jämt över smeten.

6. Smultopping - Blanda all ingredienserna till smuldegen i en bunke.

Det ska bli smulor av degen så nyp ihop smöret


med de torra ingredienserna. Strö över smeten.

7. Grädda i ugnen ca 25min.

Låt svalna och skär i rutor.






Av Cecilia - 26 maj 2013 21:38

Cillas mumsiga

Rabarber & hallonsmulpaj




Nu har rabarberna äntligen kommit!

Och en klassiker att göra då är såklart rabarberpaj.

Har tyvärr inga egna rabarber (ännu) men snälla grannar har gott

om det så fick låna några!

Hallon använder jag mig också av, samt en tjock smultopping över.

Smuldegen jag gör innehåller bla vit choklad som gifter sig

väldigt bra med just rabarber och hallon.

Denna pajen gick åt som smör. Vi var bara fyra personer men det

blev inte mycket kvar...såå gott  

Nu har jag dock inte 100% koll på hur mycket av alla

ingredienser jag använde så detta är ca mått.

Det viktigaste är att smaka av smuldegen.

När man tycker om den, då är den bra  

Servera med vaniljsås eller glass såklart!





 



Ingredienser


400g rabarber

2dl hallon - frysta går bra

2msk potatismjöl

1dl strösocker


Smuldeg

150g smör

1,5dl vetemjöl

3dl havregryn

2msk strösocker

2msk muscovadosocker

0,5dl sirap

2tsk vaniljsocker

1,5tsk bakpulver

100g vit choklad - 50g riven, 50g grovhackad



Gör såhär



1. Skala och skiva rabarberba i ca 1cm tjocka bitar.

2. Blanda rabarber och hallon med potatismjöl och socker

i en bunke.

3. Häll över blandningnen i en form.

4. Blanda all ingredienserna till smuldegen i en bunke.

Det ska bli smulor av degen så nyp ihop smöret

med de torra ingredienserna.

Smaka av!

5. Strö över smuldegen över rabarber-och hallonblandningen.

Det ska täcka bären ordentligt med ett lite tjockare lager.

6. Grädda mitt i ugnen, 200grader 20-30min.

7. Servera ihop med vaniljsås eller glass, eller båda!


Njut!



 


Det var inte mycket kvar av pajen, tur det fanns en bit kvar

så jag fick en bild iaf  

Av Cecilia - 26 maj 2013 21:34

Att dippa frukt och bär i choklad är ju bara så gott! Här är en annan god sak man kan dippa i. Denna kan man smaksätta precis hur man vill och vad man tycker om; jordgubbar, hallon, blåbär eller varför inte allihop! 200g Philadelphiaost. 2dl marshmallowfluff. 1dl valfria bär Blanda alla ingredienser väl till en krämig smet. Ha den gärna i kylen en stund innan servering. Dippa sedan favoritfrukterna- och bären, mmmmm!

Av Cecilia - 20 maj 2013 20:37

Måndagslyx med de två godaste pannacottorna jag vet - vit choklad och mjölkchoklad. Varför nöja sig med en smak, varför inte göra dom ihop? Sagt och gjort, det kunde inte bli bättre!!! (Recept på dessa pannacottor finns sedan tidigare). Mmmmmmmm!!

Av Cecilia - 14 maj 2013 21:10

Cillas

Chocolate n´Peanutbutter

Cookies




Nu har jag efter några bakningar kommit fram

ett ett recept jag är nöjd med.

Dessa kakorna av choklad, nutella och jordnöttsmör

blir väldigt goda och det är svårt att bara ta en!

De ska vara en aning sega i mitten, smaka choklad och jordnötter.

Jag är väldigt dålig på att hålla koll på hur mycket av

ingredienserna jag häller i när jag mixtrar i köket

men nu ska jag nog ha fått till det  

Det har blivit välidgt uppskattade, inte minst på vårmarknaden

för någon vecka sedan då jag fick mycket beröm för dom,

skojskoj!!

 

Ingredienser

2st ägg

1,5dl farinsocker

1,5dl strösocker

200g mjölkchoklad

0,5tsk vaniljpulver

3dl mjöl

1,5dl kakao

1tsk bakpulver

en nypa salt

75g rumsvarmt smör

2dl jordnötssmör

2dl nutella

100g vit choklad

Gör såhär

1. Sätt ugnen på 180grader.

Vispa ägg, farinsocker samt strösocker fluffigt.

Använd helst en köksassistant, blir enklast så

då jag hade den igång hela tiden på låg hastighet.

2. Smält under tiden mjölkchokladen i vattenbad

eller försiktigt i mikron. Rör sedan i vaniljpulvret.

Häll i äggblandningen.

3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en bunke.

Häll detta i chokladblandningen under

fortsatt vispning lite i taget.

4. Blanda sedan i smöret i små bitar åt gången.

5. Blanda till sist i nutella och jordnötssmör.

6. När degen är väl blandad rulla ut till små bollar

och lägg på en plåt med bakplåtspapper, ca 12st/plåt.

Tryck till dom lätt så att det blir lite plattare.

7. Grädda mitt i ugnen 8-10min.

Låt svalna.

8. Smält den vita chokladen och ringla sedan över de

avsvalnade kakorna.

Mmmmmmm  




   

Av Cecilia - 5 maj 2013 20:23

Blev en av mina favoriter i repris - Key Lime Pie ikväll. Så otroligt god, och så enkel att göra. Jag smaksätter min digestivebotten med kanel och använder muskovadosocker. Samt spritsar pajen med några toppar vit chokladmousse. Kan inte bli mycket godare Mmmmm;) Do it!! (sök efter pajen på tidigare recept)

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards