Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 29 maj 2013

Rabarberrutor med smultopping

Av Cecilia - 29 maj 2013 21:13

Rabarberrutor

med smultopping




Rabarberrutor med kanel och härlig smultopping.

Enkelt i långpanna och framför allt goda

små rackare  

Gjorde samma smultopping som jag brukar göra på bärpajer.

Vill man lyxa till det servera ihop med glass eller vaniljsås,

annars äts de som de är.

Perfekta att frysa in!






 



Ingredienser

ca 25st


200g smör

4st ägg

5dl socker

8dl mjöl

4tsk bakpulver

2tsk vaniljsocker

2dl mjölk


Fyllning

ca 3st rabarberstjälkar

0,5dl socker

1msk potatismjöl

1msk kanel


Smultopping

150g smör


1,5dl vetemjöl


3dl havregryn


2msk strösocker


2msk muscovadosocker


0,5dl sirap


2tsk vaniljsocker


1,5tsk bakpulver


100g vit choklad - 50g riven, 50g grovhackad



Gör såhär



1. Särr ugnen på 200grader.

 Smält smöret i en kastrull.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.

Rör ner i äggsmeten tillsammans med smör och mjölk.

4. Häll smeten i en långpanna, ca 30*40cm,

med bakplåtspapper i botten.

5. Fyllning - Skala rabarberna och skiva i

ca 1cm tunna skivor. Blanda rabarber med socker,

potatismjöl samt kanel. Fördela rabarberna jämt över smeten.

6. Smultopping - Blanda all ingredienserna till smuldegen i en bunke.

Det ska bli smulor av degen så nyp ihop smöret


med de torra ingredienserna. Strö över smeten.

7. Grädda i ugnen ca 25min.

Låt svalna och skär i rutor.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards