Cilla bakar

Alla inlägg under februari 2013

Av Cecilia - 19 februari 2013 21:39

Cillas små

Moussesemlor




Varje år när det börjar bli semledags kommer

det en rad olika varianter på hur man kan göra

sina semlor. Här kommer min variant!

Då jag fortfarande tycker det ska vara rätt så traditionella

har jag egentligen inte ändrat så mycket.

Bara gjort dom lite lyxigare..och godare..  

Då jag inte är någon stor beundrare av bara vanlig grädde

så gjorde jag vit chokladmousse, samt så fick det bli en

klick av mörk chokladmousse också.

Några fick en fyllning av vaniljkräm och resterande

vaniljmandelmassafyllning. Ja, jag älskar ju smaken

av vanilj så vanilj blev det!




Florsockret var slut så fick tyvärr inte till

den där sista touchen på semlorna som det ska vara

på toppen..men det blev bra ändå  

 



Ingredienser

ca30st


Bullar

50g torrjäst

150g smör

5dl mjölk

1,5dl socker

0,5tsk salt

2tsk stött kardemumma

0,5tsk vaniljpulver

ca 14dl vetemjöl

1 ägg till pensling


Fyllning

200g mandelmassa

0,5dl mjölk

1tsk vaniljpulver/1st vaniljstång


Riv mandelmassan och blanda med mjölk och vaniljpulver.



vaniljkräm

se recept här:

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2012/10/15/8822798-godaste-vaniljsasen-kramen/



5dl vispgrädde

100g vit choklad

100g mörk choklad


Denna fyllningen förbereds dagen innan helst.

Värm 2,5dl vispgrädde i en kastrull och lägg i 100g vit choklad.

Låt den smälta.

Gör desamma med den mörka chokladen.

Låt stå över natten helst.

Vispa till ett fluff.


Gör såhär


1. Blanda jäst, socker, salt, kardemumma,

 och det mesta av mjölet i en bunke.

2. Smält smöret, häll i mjölken och vaniljpulver.

Värm till 37grader.

3. Häll ner vätskan i mjölblandningen.

Arbeta till en smidig deg.

4. Låt jäsa under bakduk 30-40min.

5. Sätt ugnen på 200grader.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och

arbeta degen lite snabbt.

6. Forma små runda bullar och sätt dom på en

plåt med bakplåtspapper.

7. Låt jäsa ytterligare 30min.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg

och grädda mitt i ugnen ca 12min.

Låt dom svalna på ett galler under bakduk.

9.Skär av toppen på bullarna till lock.

Lägg eller spritsa en klick vaniljmandelmassafyllning

eller vaniljkräm på varje semla.

10. Spritsa först på den vita chokladmoussen

och sedan en klick av den mörka chokladen.

11. Sätt på locket och pudra semlorna med florsocker.


Mmmm!



 

Av Cecilia - 13 februari 2013 22:18

Gör nåt gott till Alla hjärtans dag till dina käraste! Cupcakes funkar alltid och här gjorde jag några till mina hjärtan. Vaniljcupcakes med löjligt god nutella och philladelphia frosting blev en god avslutning på kvällen. Tillsammans med mintchokladdoppade jordgubbar, och favoriterna M&M's tror jag att jag vann min mans hjärta, än en gång..:)

Av Cecilia - 11 februari 2013 20:58


Chokladmoussetårta

de luxe



I helgen som gick blev det även en annan

tårta som bakades, och åts .. 

Detta är en favorit i repris men jag la i lite extra saker

som gjorde den mera de luxe.

Detta är alltså en mycket god och chokladig tårta som

bara måste provas.

Kladdkakebotten med chokladmousse ovanpå.

Nu la jag även till egengjord kolasås samt

ett lager bananer någonstans där mittemellan

bottnen och moussen  

Krossade maränger och lite flagad mandel ovanpå

gjorde sista touchen.

Gör den gärna en dag innan. Den blir bara godare

ju längre den får stå och dra till sig lite.


Här är receptet;

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/11/01/6567807-chokladmoussetarta-med-maranger-och-pistagenotter/






Av Cecilia - 11 februari 2013 19:58

Volangtårta




Min bästaste Emelie fyllde 25 år för en månad sedan.

Jag kunde tyvärr inte vara med och fira henne men lovade

 att göra en tårta till henne.

Så i helgen blev det tårtbakande och lite firande  


Tårtan bestod av sockerkaksbottnar, tobleronemousse och

vaniljmousse. Spacklad med vit chokladsmörkräm och

täckt med marsipan av jordgubbssmak.

Målad med lite rosa food paint.


En liten sko fick pryda toppen av tårtan.

Den hittade jag här;

http://www.littledessert.se/shop/

Där fanns även en sko form jag  haft ögonen på ett tag och

var nu tvungnen att testa och göra en.

Perfekt till min skotokiga vän!

Jag fick den inte alls så tjusig som jag ville ha den, mycket i

brist på tid då det är väldigt pilligt och trixigt att göra.

Dessutom till min fasa råkade jag bryta klacken på den!

Hann inte göra om hela skon så fick fixa till den så gott det gick.

Nu har jag nåt jag behöver öva på iaf  




   




   







       

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards