Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Cillas små Moussesemlor

Av Cecilia - 19 februari 2013 21:39

Cillas små

Moussesemlor




Varje år när det börjar bli semledags kommer

det en rad olika varianter på hur man kan göra

sina semlor. Här kommer min variant!

Då jag fortfarande tycker det ska vara rätt så traditionella

har jag egentligen inte ändrat så mycket.

Bara gjort dom lite lyxigare..och godare..  

Då jag inte är någon stor beundrare av bara vanlig grädde

så gjorde jag vit chokladmousse, samt så fick det bli en

klick av mörk chokladmousse också.

Några fick en fyllning av vaniljkräm och resterande

vaniljmandelmassafyllning. Ja, jag älskar ju smaken

av vanilj så vanilj blev det!




Florsockret var slut så fick tyvärr inte till

den där sista touchen på semlorna som det ska vara

på toppen..men det blev bra ändå  

 



Ingredienser

ca30st


Bullar

50g torrjäst

150g smör

5dl mjölk

1,5dl socker

0,5tsk salt

2tsk stött kardemumma

0,5tsk vaniljpulver

ca 14dl vetemjöl

1 ägg till pensling


Fyllning

200g mandelmassa

0,5dl mjölk

1tsk vaniljpulver/1st vaniljstång


Riv mandelmassan och blanda med mjölk och vaniljpulver.



vaniljkräm

se recept här:

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2012/10/15/8822798-godaste-vaniljsasen-kramen/



5dl vispgrädde

100g vit choklad

100g mörk choklad


Denna fyllningen förbereds dagen innan helst.

Värm 2,5dl vispgrädde i en kastrull och lägg i 100g vit choklad.

Låt den smälta.

Gör desamma med den mörka chokladen.

Låt stå över natten helst.

Vispa till ett fluff.


Gör såhär


1. Blanda jäst, socker, salt, kardemumma,

 och det mesta av mjölet i en bunke.

2. Smält smöret, häll i mjölken och vaniljpulver.

Värm till 37grader.

3. Häll ner vätskan i mjölblandningen.

Arbeta till en smidig deg.

4. Låt jäsa under bakduk 30-40min.

5. Sätt ugnen på 200grader.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och

arbeta degen lite snabbt.

6. Forma små runda bullar och sätt dom på en

plåt med bakplåtspapper.

7. Låt jäsa ytterligare 30min.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg

och grädda mitt i ugnen ca 12min.

Låt dom svalna på ett galler under bakduk.

9.Skär av toppen på bullarna till lock.

Lägg eller spritsa en klick vaniljmandelmassafyllning

eller vaniljkräm på varje semla.

10. Spritsa först på den vita chokladmoussen

och sedan en klick av den mörka chokladen.

11. Sätt på locket och pudra semlorna med florsocker.


Mmmm!



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards