Cilla bakar

Alla inlägg under januari 2013

Av Cecilia - 31 januari 2013 20:48

Pizzabullar



Idag har vi gjort pizzabullar!

Perfekta till barn som ett mellanmål och fika

eller på picknick.

Gör en sats och ha i frysen, kan inte bli enklare.



 



Ingredienser

30-35 små bullar



50 gram jäst (torrjäst 1påse)

75 gram smör 

5 dl mjölk

1 tsk salt

13 dl vetemjöl


Fyllning

1 dl Tomatpure

Oregano

Pizzakrydda

200 gram strimlad rökt skinka

3 dl riven ost


Pensling

Uppvispat ägg

ost



Gör så här

1.  Sätt ugnen på 225grader.

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken.

Värm upp till fingervarmt 37grader.

2. Blanda jästen, nästan all mjöl samt saltet.

3. Blanda i mjölblandningen i smörblandningen

och arbeta till en smidig deg.

 4. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter under bakduk.

5. Knåda degen på mjölat bakbord och dela i två delar.

Kavla ut dom till rektangler.

6. Bred på tomatpuren.

Lägg på skinka, ost och kryddorna.

7. Rulla ihop detta till en längd och skär i lagom

stora skivor och lägger bullarna i muffinsformar.

8. Låt  jäsa i ytterligare 30 minuter.

9. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö

över riktligt med ost.

10. Grädda i mitten av ugnen ca 10-12min.


Gott med att glas kall mjölk till!

Av Cecilia - 31 januari 2013 20:32

Chokladkaka

med nutella, mandel och blåbär




Gjorde en liten gullig chokladtårta häromdagen.

Det är egentligen ett recept på kladdkaka

men jag provade att göra den i en 15cm form istället

för vanliga 24cm.

Den behövde då gräddas lite längre, och jag hade nog min

inne för länge för hade velat haft den lite kladdig.

Men den blev bra ändå, smaken var mumsig  




 


Ingredienser

2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

ca 2dl nutella

100g mandelspån

blåbär


Gör såhär


1.Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull.
3.Vispa ägg och socker tills det blir poröst.

4. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao.

Blanda ihop det försiktigt med äggsmeten.

 5. Häll ner smeten i en brödad form.
6. Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig
kladdkaka du vill ha.

(Jag gräddade min ca30min i 15cm form)
7. Låt svalna.

Bred nutella över tårtan och garnera med

mandelspån och blåbär.


 Servera med vaniljsås, grädde eller glass!



 

Av Cecilia - 31 januari 2013 20:03

Gino

med hemgjord glass




En gammal klassiker men ack så gott.

Varm frukt under ett täcke av vit choklad.

Jag la även i råsocker och kokos vilket gör det

lite extra mumsigt enligt mig.

Till det blev det hemmagjord gräddglass.

Lånade en glasmaskin av Karin, så tackar för lånet.

Glassen blev sååå god!

Jag gillar kontrasten med den varma frukten till den kalla glassen.

Så enkelt, så gott!





 




Ingredienser

ca 6port



Valfri blandad frukt - jag tog :

vindruvor, banan, päron, cantaloupmelon, galiamelon

200g vit choklad

2dl kokos

1dl råsocker


Servera glass till




Gör såhär


1. Sätt ugnen på 250g grillvärme.(ej undervärme)

2. Skiva frukterna och lägg dem i en ugnsfast form.

3. Riv chokladen och blanda med kokosen och råsockret.

4. Täck frukten med chokladblandningen

5. Gratinera i mitten av ugnen med luckan öppen till en gyllene färg.

Pass på så att det inte bränns, det går snabbt.

2-5min i ugn.




 

Av Cecilia - 26 januari 2013 09:48

Dessertbord

i Thailand



Nu är jag tillbaka!

Vi har varit på lite semester i varma och

sköna Thailand. Njutit av bad och sol såklart,

men också god mat. Några desserter slank det också ner såklart  

 Så tänkte visa hur dessertbordet såg ut några kvällar för oss.

Väldigt inbjudande med massa olika saker som tårtor,

puddingar och mousser.

Fast tyvärr är det så att det såg godare ut än var det var..

Någon favorit hittade jag dock!




 




 




 



 




Av Cecilia - 6 januari 2013 20:37

  Ljuvlig

Chokladpudding

med vaniljgrädde





Till Trettondagsaftonens dessert gjorde jag chokladpudding.

Ett recept jag kom över från tidningen "Mitt kök".

Jag gjorde den dock lite mindre bitter i smaken genom att

använda vanlig mjölkchoklad också. Det kan bli lite för mörkt

i smaken tycker jag att endast använda mörk choklad.

Men det är ju en smaksak såklart.

Så denna blev en hit i smaklökarna, och

med en klick vaniljgrädde till blev den alldeles ljuvligt god  




 



Ingredienser

4port

0,5tsk vaniljpulver (alt 1 vaniljstång)

5dl mjölk

2 äggulor

1dl socker

3msk maizena

2msk kakao

75g mörk choklad 60-70%

75g mjölkchoklad

1msk rumsvarmt smör

Gör såhär

1. Häll i mjölken i en tjockbottnad kastrull.

Blanda i vaniljpulver och låt sjuda någon minut.

2. Vispa äggulor, socker,kakao och 2msk maizena.

Häll ner i mjölken under ständing vispning.

3.Låt sjuda över svag värme under fortsatt vispning.

Tillsätt resterande maizena. Vispa tills det blir en kräm.

Det kan ta en stund innan den tjocknar till lite.

Obs! Den får inte koka!

4.Tillsätt den hackade chokladen och smöret.

Rör tills allt har smält.

5. Häll upp chokladpuddingen i glas och låt stå

någon timme tills de har kallnat.

6. Vispa grädden och tillsätt vaniljsockret.

7. Klicka lite grädde över varje pudding.

Njut!



 



Av Cecilia - 1 januari 2013 17:14


Cillas

After Eight

de Luxe

med päronkompott





Hade ett väldigt ett väldigt trevligt nyår

ihop med goda vänner igår!

God mat lagades och desserten fick jag stå för  

Det blev en lyxigare variant av den klassiska

After eight med konserverade päron i ugn.

För vem har inte gjort den?

Men nu gjorde jag en fyrkantig skål av after eight plattor

som fylldes med härlig mintchokladmousse,

toppad  med en klick vispgrädde.

Till det gjorde jag en päronkompott med vaniljsmak.

Mint är ju otroligt gott så detta blev en väldigt

god dessert!!

Lätt att göra, går bra att förbereda och blir uppskattad!



   


Ingredienser

12st




60st After Eight plattor

ca 75g mörk choklad

5dl+1dl vispgrädde

200g choklad med mintsmak

3st päron

1msk smör

0,5dl vatten

1msk sirap

0,5dl socker

0,5tsk vaniljpulver



Gör såhär

1. Värm vispgrädden på låg värme.

Blanda i hackad mintchoklad och låt smälta.

Ställ i kylen  minst 4timmar, helst över natten.

2.Smält chokladen och limma ihop plattorna

till en fyrkantig skål med hjälp av chokladen.

2. Vispa upp mintchokladmoussen.

Spritsa ner moussen i skålarna.

3. Vispa upp vispgrädden.

Spritsa en klick ovanpå moussen.

4. Päronkompott: Skala och dela päronen i små bitar.

5. Lägg lite smör i en kastrull, lägg i päronen, vatten, sirap,

socker och vaniljpulver. Låt koka upp hastigt.

6. Sjud sedan päronen på svag värme ca 10min, tills de blivit mjuka.

7. Låt svalna. Sila bort vätskan från kompotten.

8. Servera!

( Jag la till chokladdoppade jordgubbar)



 

  


Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards