Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 31 januari 2013

Chokladkaka med nutella, mandel och blåbär

Av Cecilia - 31 januari 2013 20:32

Chokladkaka

med nutella, mandel och blåbär




Gjorde en liten gullig chokladtårta häromdagen.

Det är egentligen ett recept på kladdkaka

men jag provade att göra den i en 15cm form istället

för vanliga 24cm.

Den behövde då gräddas lite längre, och jag hade nog min

inne för länge för hade velat haft den lite kladdig.

Men den blev bra ändå, smaken var mumsig  




 


Ingredienser

2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

ca 2dl nutella

100g mandelspån

blåbär


Gör såhär


1.Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull.
3.Vispa ägg och socker tills det blir poröst.

4. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao.

Blanda ihop det försiktigt med äggsmeten.

 5. Häll ner smeten i en brödad form.
6. Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig
kladdkaka du vill ha.

(Jag gräddade min ca30min i 15cm form)
7. Låt svalna.

Bred nutella över tårtan och garnera med

mandelspån och blåbär.


 Servera med vaniljsås, grädde eller glass!



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards