Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Chokladfondant med vanilj och hallon

Av Cecilia - 20 november 2012 21:15

Chokladfondant

med vanilj och hallon




En chokladfondant blev det till helgens dessert.

Den blev väldigt god, men kanske lite väl lös.

Skulle haft den kvar i ugnen någon minut till..

Men som sagt smaken var det inget fel på  

En chokladfondant blir väldigt chokladig och kladdig med en

varm, tjock och krämig chokladsås som rinner ut när man spräcker ytan med skeden.

Om man då lyckas grädda den i exakt rätt tid  

Meningen var också att jag skulle gjort den lite julig

med smak av kanel eller kardemumma. På nåt sätt lyckades jag

glömma av att göra det så det får bli till nästa gång.

Så det är ett tips om ni vill testa, blir garanterat en hit

i juletider som nu närmar sig!

Till fondanten blev det en liten klick vanilj fraiche

samt lite hallonsås.



  


     


Ingredienser

4port


Fondant

120 g smör + mer för att smörja formarna

1 dl socker
2 ägg
2 äggulor
2 tsk mjöl
150 g mörk choklad av god kvalité
1 tsk salt kakaopulver
 
Hallonsås
3dl hallon
0,5tsk vaniljpulver
4msk vatten
1dl socker
 
Vanilj fraiche
1 burk creme fraiche
1dl florsocker
0,5tsk vaniljpulver


Gör såhär


1.Värm ugnen till 225 grader.

Smörj 4 portionsformar med smör och

skaka runt kakopulvret i formarna så alla sidor och botten täcks.

2.Smält choklad tillsammans med smör antingen över ett vattenbad.

Tillsätt saltet.

3.Vispa ihop ägg, äggulor och socker med en elvisp

till en lätt och luftig konsistens.

4,Blanda ner äggsmeten i den ljumna chokladen och tillsätt mjölet försiktigt.

5.Rör ihop till en slät smet och fördela smeten i formarna.

6.Grädda i nedre delen av ugnen i 7-12 minuter.

Här kan det variera lite beroende på vilken ugn man använder.

Testa med en teststicka, fondanten ska vara lös i mitten men fast i kanterna.

(Jag gräddade mina i 10 min men de hade behövt 1-2min till.)

Stjälp försiktigt upp formarna på tallrikar.


Hallonsås

Koka upp hallonen med vaniljpulver,

vatten och socker.

Sila hallonsåsen och låt koka på svag värme i 5min.



Vanilj fraiche

Vispa ihop alla ingredienser
med elvisp.
 
 

 
 
Ingen bild

Grannen på 3:an :-)

21 november 2012 09:59

Jisses vad smaskigt! Det måste jag prova att göra! :-)

Cecilia

22 november 2012 20:34

Ja, absolut, gör det!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards