Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Williams Doptårta

Av Cecilia - 15 november 2012 19:32


Williams

Doptårta





Här är receptet på en av tårtorna

som jag gjorde till dopet.

En två våningstårta med tre fyllningar:

Mjölkchokladmousse, blåbärsmousse och vaniljkrämsmousse.

Spacklad med vit chokladsmörkräm.

Täckt med sugarpaste.


Till min fasa fick jag en sprickai sugarpasten

när jag skulle lägga över den på tårtan!!

Men men, sånt händer, det fick bli baksidan på tårtan...  



 




   



   



   


Bottnar

5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver



Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver.

Sikta i blandningen i äggsmeten.

Häll i en smord form, gärna med bakplåtspapper runtom i formen.

Grädda i mitten av ugnen ca 30min, 175grader.

Låt svalna, plasta in botten och lägg i frysen.

Ta fram dom när det är dags att börja med tårtan.

På så sätt kan man förbereda bottnarna i lång tid i förväg,

samt går de mycket lättare att skära när de är lite halvfrusna.

Dela i tre delar.


Till undervåningen behövs fyra bottnar.

Till den övre tre stycken mindre.



Mjölkchokladmousse:

200g mjölkchoklad

5dl vispgrädde


Värm vispgrädden i en kastrull

Grovhacka chokladen och låt smälta med i grädden.

Kyl blandningen några timmar, gärna över natten.

Vispa upp till ett fluff.



Blåbärsmousse:

4 gelatinblad
250 g blåbär
3/4 dl socker
3 dl vispgrädde


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.

Tina blåbären (om de är frysta) och mosa dem sedan med stavmixer till en puré.

Lägg blåbärspuré och socker i  en kastrull och låt det småputtra i några minuter.

Ta upp gelatinbladen ur vattnet och lägg dem i blåbärspurén. Rör om tills gelatinet löst sig.

Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Under tiden vispar du grädden. Vänd sedan ner blåbärspurén i grädden tills allt är blandat.

Nu är moussen färdig, men låt den vila i kylen någon timme så att den stelnar till lite.




Vaniljkrämsmousse:

1 äggula

1dl strösocker

3msk maizena

1 vaniljstång eller en nypa vaniljpulver (0,5tsk)

2,5dl mjölk

15g smör

2dl vispgrädde


Rör ihop äggulor, socker och maizena i en bunke.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna, lägg alltsammans

i en kastrull. Eller så använder man vaniljpulver.

Häll i mjölken och koka upp. Plocka upp vaniljstången

och häll i mjölkblandningen i äggblandningen.

Blanda och häll alltsammans i kastrullen.

Koka på svag värme under konstant omrörning tills

den tjocknar.

Häll ner vaniljkrämen i en bunke, tillsätt smöret

och blanda tills smöret har amält.

Låt svalna.

Vispa grädden och blanda sedan i den i vaniljkrämen.



Vit chokladsmörkräm:


150 g smör

75 g vitchoklad

150 g naturell färskost

4 dl florsocker



Smält chokladen över ett vattenbad eller i micron.

När allt har smält, ställ undan det och låt det svalna.

Ställ smöret i rumstemperatur. Låt det bli lite mjukt.

Kör smöret i en hushållsassistent (eller med elvisp) tills det blir

mjukt och "krämigt" i konsistensen.

Tillsätt den smälta chokladen, färskosten och florsockret.

Se till att allt blandas ordentligt.



   


 

 
 
Ingen bild

mia

29 juni 2013 18:41

hej, nu vet jag inte vad du hade när du kavlade sockerpastan men vet av egen erfarenhet att florsocker funkar bättre än maizena.. mvh mia

Cecilia

29 juni 2013 23:27

Hej Mia! Ja, det använder jag också mig av. Funkar bäst med florsocker. Men tack för tipset:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards