Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2012

Creamy Dreamy Banana Pie

Av Cecilia - 22 oktober 2012 21:40

Creamy Dreamy

Banana

Pie

 

 

En trevlig söndagsfika blev det i helgen som gick.

Tänkte då att jag skulle passa på att göra denna maffigt,

goda pajen som jag velat testa att göra ett tag nu.

Såg då att Roy Fares hade den i sin bok, men jag gjorde

dock nån liten ändring  

Den består av en massa godsaker!

Eller vad sägs som kolasås, vit choklad, vaniljkräm och bananer?

Toppad med nötter och choklad!

Yummy!

Det blir en paj som räcker till många även om man tar om minst två gånger.

Fick halva pajen kvar efter fikabesöket men eftersom den föll min

man alldeles utmärkt i smaken försvann det mesta ganska snabbt ändå.. 





 




Ingredienser

 

Botten:

120g rumstempererat smör

1dl florsocker

3dl mjöl

1 äggula

100g vit choklad till pensling

 

 

Kolakräm:

Con de Leche

(1 burk kondenserad mjölk som fått koka 3-4 timmar)

 

Vaniljkräm:

3 äggulor

1dl socker

3msk maizena

1/2 tsk vaniljpulver

2,5dl mjölk

20g smör

 

Garnering:

3st skivade bananer

4dl vispgrädde

150g vit choklad

100g mörk choklad

salta jordnötter

kanderade nötter

kakao

(Gör vit chokladgrädde med 4dl vispgrädde+150g vit choklad, gärna dagen innan.

värm tillsammans och vispa upp efter några timmar)

 

 

Gör såhär

 

 Glöm ej göra kolakrämen som tar 3-4 timmar samt

den vita chokladgrädden i god tid innan!

 

1.Sätt ugnen på 180grader.

Blanda alla ingredienser till bottnen i en bunke och

arbeta ihop till en jämn deg. Låt vila i kylen 20min.

2. Kavla ut degen och täck i en form med löstagbar kant.

Nagga botten och grädda mitt i ugnen ca 15min.

Låt den svalna.

3. Smält den vita chokladen och pensla ett tunt lager

över hela botten.

4. Gör vaniljkrämen genom att röra ihop äggulorna,

sockret och maizena i en bunke.

5. Koka upp mjölk och vaniljpulver.

Vispa ner i äggblandningen.

6. Häll tillbaka alltsammans i kastrullen och koka varsamt

och under omrörning tills blandningen har tjocknat.

7. Tillsätt smöret och rör om tills det har smält.

Låt svalna.

8. Ta ut pajskalet ur formen. Stryk ut ett lager kolakräm i botten.

Lägg ut bananskivorna och bred sedan över vaniljkräm.

9. Sprits ut den vita chokladgrädden över hela pajen.

10. Toppa med grovhackade jordnötter, kanderade nötter,

hyvlad choklad och pudra till sist över lite kakao.

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards