Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Lyxig äppelpaj

Av Cecilia - 15 oktober 2012 22:13

Lyxig

Äppelpaj




Hade lite fikavänner över i helgen och var så sugen på att mumsa på

äppelpaj i höstrusket som var. Så det blev det!

Passade då på att testa Roy Fares äppelpaj de lux.

Fast med vissa ändringar så att jag får med mina godsaker också

samt min touch på den.

Den blev väldigt smaskig, och med en god vaniljsås till blev det en perfekt fika

som piggar upp en en grå och regnig höstsöndag i oktober  

Gör den och mys på, ni kommer inte bli besvikna!

Mumma!!




 


Ingredienser

Botten:

120g rumstempererat smör

3dl mjöl

1dl florsocker

1 äggula

Mazarinfyllning:

100g mandelmassa

1tsk kardemumma

80g rumstempererat smör

1 ägg

3 äggulor

Äppelfyllning:

4st äpplen

2tsk kardemumma

1msk kanel

2msk flytande honung

1dl råströsocker

1 nypa vaniljpulver

Smultopping:

0,5dl strösocker

2dl mjöl

2dl havgregryn

1tsk bakpulver

1dl kokos

0,5dl hackade hasselnötter

0,5dl hackade valnötter

3msk råströsocker

1 nypa vaniljpulver

100g rumstempererat smör

Riv ca 50g mörk choklad över pajen.

Servera med vaniljsås eller glass.

Gör såhär

1. Sätt ugnen på 175grader.

Blanda alla ingredienser till bottnen i en bunke

och blanda ihop till en jämn deg.

2.Kavla ut degen till en tunn rundel och täck en pajform

med löstagbar kant. Täck formen ända upp på kanterna

och skär sedan bort överflödig deg.

Låt stå en stund kallt i kylen.

3. Gör under tiden mazarinfyllningen genom att riva

mandelmassan i en bunke.

4. Tillsätt kardemumma och lite smör i taget.

Blanda sedan ner ägg och äggulor i omgångar tills det blir en slät smet.

5. Gör även äppelfyllningen. Skala och tärna äpplena i ca 1cm stora

bitar. Blanda med resten av ingredienserna.

6. Och till sist blanda samman alla ingredienserna

till smultoppingen. Nyp ihop degen till en smulig deg

med fingertopparna.

7. Fördela mazarinfyllningen och därefter äppelfyllningen

jämt på botten.

8. Strö smultoppingen över och grädda mitt i ugnen

35-40min.

9. Låt svalna något och riv över lite mörk choklad över pajen.

Servera med vaniljsås!

Vaniljsås

Ingredienser

8st äggulor

2dl socker

1 vaniljstång eller 0,5tsk vaniljpulver

6dl vispgrädde

1,5dl mjölk

35g smör

Gör såhär

1. Blanda äggulor och socker i en bunke.

2. Blanda grädde och mjölk i en kastrull. Dela vaniljstången

och skrapa ut fröna och lägg alltsammans i kastrullen.

Alt. ta vaniljpulver.

3. Låt det koka upp. Plocka upp vaniljstången.

Häll gräddblandningen i äggsmeten och blanda väl.

4. Häll sedan alltsammans i kastrullen och koka på svag värme

unde rkonstant omrörning tills blandningen börjar tjockna.

5. Ta bort blandningen från plattan och blanda i smöret.

Blanda ordentligt och låt såsen svalna.

  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards