Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 2 september 2012

Marsipantårta med persikomousse & vanilj

Av Cecilia - 2 september 2012 17:18

  Isabellas födelsedagstårta  

Marsipantårta

med persikomousse

och vanilj



Den andra födelsedagstårtan blev en marsipantårta.

Det blev med vaniljkräm samt testade jag att göra en mousse

med smak av persika. Det blev en helt ok tårta!

Persikomoussen blev väldigt god och den kan man nästan

äta upp direkt när man gjort den, mums!

Spacklade tårtan runtom med lite vit chokladfrosting.

Har verkligen fastnat för den för den är såååå god och användbar

både i tårtor eller om man bara ska lägga ett lager

på cupckakes  

Jag dekorerade med några Hello Kitty figurer.

Egentligen hade jag velat göra egna ätbara figurer men

har inte all tid i världen just nu med två barn (och en man) som

skall tas om hand..får bli nästa gång!

Lite hjärtan, kulor samt skrev jag med glitterpennor hamnade också tårtan.




 


Gör såhär


Tårtbottnar

5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver
vill man kan man smaksätta med t ex citronessens eller vaniljessens


Blanda allt och grädda i en form, 175grader i ca30min. Dela i tre delar.



Fyllning 1

Vaniljkräm

(fuskade ajaj och köpte färdig)



Fyllning 2

Persikomousse


Börja med att göra en persikokompott:

250g konserverad persika (spara saften)

2 msk saft från konserven

1/2 dl syltsocker

2sk vaniljsocker


1.Blanda alla ingredienser i en kastrull.

Låt koka upp, mosa persikorna en aning och

rör om då och då.

2.Låt sjuda tills frukten är mjuk i 10-15min.

Förvara kompotten i kylen tills den är kall.


Persikomousse

1 sats persikokompott

2 1/2 dl vispgrädde

1dl turkisk yoghurt


1. Sila bort vätskan i persikokompotten.

2. Vispa grädden hårt. Blanda med den turkiska yoghurten

och persikokompotten.


Vit chokladfrosting

200 g cream Philadelphia ost

200 g vit choklad

75g rumsvarmt smör

1,5 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker



1.Smält chokladen i en skål över vattenbad,

2.låt svalna någon minut.

3. Vispa ihop philadelphia, florsocker, vaniljsocker och smör

med elvisp till en slät kräm.

4.Tillsätt chokladen och vispa fluffigt,

5.Spritsa direkt då den stelnar till fort.

Men den går att vispa upp igen.


 


Sätt ihop tårtan

1. Dela tårtan i tre.

Lägg första botten på ett tårtfat.

Pensla bottnen med saften från den

konserverade persikoburken.

2. Lägg på ett jämt lager vaniljkräm.

Lägg på en botten och pensla med saften.

3. Lägg på ett jämt lager av persikomoussen.

Lägg över den sista tårtbotten och pensla även denna med saften.

4. Lägg ett tunt lager med persikomousse.

5. Spackla och täck hela tårtan med den vita chokladfrostingen.



Lägg på ett lock marsipan och dekorera valfritt!


   


 

 
 
Nelson

Nelson

2 september 2012 17:46

Hello Cecilia! Your blog is really amazing. Congrats! I will continue to follow you, greetings of peace!

http://portugueseliterature.overblog.com

Cecilia

2 september 2012 21:26

Thank you very much! I'm happy to hear you follow and like my blog! I hope I can inspire you in the kitchen:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards