Cilla bakar

Alla inlägg under juli 2012

Av Cecilia - 10 juli 2012 21:16


Cillas

Kärleksbakelser



Igår fyllde min man år och jag ville då göra något speciellt

till honom. Det blev små söta bakelser formade som hjärtan.

Det blev uppskattade  !

Bakelserna bestod av sockerkaksbotten, chokladmousse,

ytterligare en sockerkaksbotten och vit chokladmousse.

Med marsipan runtom och toppade med jordgubbar.

Man kan även göra det som en stor tårta men jag

stansade ut hjärtan från en pepparkaksform.




    


Sockerkaksbotten:

5 ägg
3dl strösocker
1,5dl vetemjöl
1,5dl potatismjöl
2,5tsk bakpulver


Blanda allt och grädda i en form, 175grader i ca 30min.

Dela i tre delar.



Chokladmousse:

3dl vispgrädde

100g choklad, helst lite mörkare


Värm grädden och lägg i chokladen

och låt smälta på svag värme.

Ställ i kylen några timmar, helst över natten.

Vispa till ett fluff.



Vit chokladmousse:

På samma sätt som ovan.



Marsipan

Jag köpte färdig rosa marsipan



Jordgubbar



Gör såhär


Stansa ut hjärtan med hjälp av en pepparkaksform.

Lägg på ett lager chokladmousse.

Lägg på ännu en hjärtbotten.

Lägg ett lager av den vita chokladmoussen.

Skär ut två remsor av marsipanen och vira runt

hjärtat. Toppa med jordgubbar.



   



  

Av Cecilia - 2 juli 2012 15:30


Vitlöksbröd


Det blev även lite brödbakande som skulle intagas

tillsammans med maten.

Ett härligt gott vitlöksbröd med kryddor och salt som

sätter smaken till!

(Detta recept kommerfrån Kalasgott)

Det är dessutom enkelt att göra och perfekt att lägga

i långpannan och få många bröd!


 


Ingredienser:


50g jäst

5dl fingerljummet vatten

1dl olivolja

1msk socker

2tsk salt

12-14dl vetemjöl


Fyllning:

1,5dl olivolja

Basilika (färsk eller krydda)

2-3st vitlöksklyftor

1citron, skalet

Lite svartpeppar

Flingsalt


Gör såhär:


1.Värm vattnet  och olivoljan fingervarmt, till 37grader.

2. Blanda jäst, socker och salt och det mesta av mjölet.

3. Blanda i vattenvätskan i mjölblandningen och knåda till

en smidig och slät deg.

4. Låt jäsa under bakduk 45-60min.

5. Stjälp upp degen i en bakplåtsklädd, mjölad långpanna och

tryck ut den till en jämntjock platta.

6. Lägg över en bakduk och låt jäsa ytterligare ca 40min.

Sätt under tiden ugnen på250grader och förberedd fyllningen.

7. Fyllning: Finstrimla vitlöken. Skölj citronen noga och

finriv skalet. Blanda ner i olivoljan, rör ner basilikan och

smaka av med peppar och flingsalt.

8. När brödet är färdigjäst, gör försiktigt små groppar med

tummen över hela ytan. Pensla på fyllningen över brödet.

9. Grädda i mitten av ugnen tills det blir vackert gyllenbrunt.

Ca 15-20min.


Mmmmm!




Av Cecilia - 2 juli 2012 15:09


Vit

Chokladcheesecake


En annan sommrig tårta, som jag gjorde till min dotterns

inflyttningskalas i lekstugan var denna smarriga

cheesecake med vit choklad i. (kommer från Kalasgott)

Egentligen tycker jag bäst om frysta cheesecakes och gör helst sådana,

men denna blev himla god speciellt med massor av blandade sommarbär på toppen!!

  



 


Ingredienser


Botten:

150g smör

300g digestivekex (ca 20st)


Fyllning:

600g philladelphiaost

1dl socker

2dl créme fraiche

3st ägg

250g vit choklad


Massor av dina favoritbär!

Jag hade jordgubbar, hallon, körsbär och vindruvor på denna.



 


Gör såhär:



1. Botten: Sätt ugnen på 180grader.

Smält smöret.

2. Mixa kexen till ett fint pulver. Matberedare funkar fint eller i mortel.

3. Rör i det smälta smöret i kexpulvret. Tryck ut kexdegen både i botten

och längs kanterna i en rund bakform med löstagbar kant.

4. Förgrädda i mitten av ugnen ca 10min.

5. Fyllning: Vispa philadelphian och socker poröst.

Rör i créme fraiche.

6. Vispa i äggen ett i taget.

7. Hacka chokladen och smält över vattenbad.

Vispa sedan i den i smeten och blanda väl.

8. Häll fyllningen i den förgräddade kexbotten.

Grädda i nedre delan av ugnen ca 40min på 180grader.

Täck över den med aluminiumfolie om den får för

mycket färg.

9. Låt svalna i kylen över natten och garnera med massa bär

och pudra över lite florsocker.



   

 

Av Cecilia - 2 juli 2012 14:41


Cillas

Jordgubbens Dag

Tårta



Helgen som gick blev det mycket bakande!

Jag börjar med att visa tårtan jag gjorde till

Jordgubbens dag. (Årets händelse här i Vara)

 Det blev en tårta med sockerkaksbottnar,tre sorters fyllningar

samt jordgubbar och chokladfingrar som dekoration.

Nästan all tårta gick åt, bara en liten bit  blev kvar till min kära makes

förtjusning som han mumsade i sig dagen efter!

Så uppskattad av gästerna blev den vilket gör mig glad 




 


Recept på bottnen på tårtan hittar ni här:

http://cillabakar.bloggplatsen.se/kategori/142508-tartbottnar-och-fyllningar/



   


Fyllning 1 - Dumlefluff/mousse

3dl vispgrädde

1 stor påse dumlekolor


Värma grädden i kastrull. Låt det inte koka.

Lägg i dumlekolorna och låt smälta på svag värme.

Rör om ordentligt så allt blandas.

Låt stå kallt några timmar, helst över natten.

Vispa till ett härligt flugg!


Fyllning 2 - vaniljkräm med lite vit chokladfluff

1 påse vaniljkräm (köpte färdig)

Vit chokladfluff


Blanda vaniljkräm med vit chokladfluff.


Fyllning 3 - vit chokladfluff med hallon

5dl vispgrädde (ska räcka till vaniljkrämen också, se ovan)

150g vit choklad

2dl hallon

lite hallonsylt


Värm grädden och låt chokladen smälta i.

Låt stå kallt helst över natten.

Vispa till ett fluff.

Blanda i hallonen och en skvätt hallonsylt alt. lite socker.




Jag la ett tunt lager av det vita chokladfluffet

även runt hela tårtan för att på så sätt

spackla in den lite. Sedan började jag med dekorationen.




   



Dekoration

Längs tårtans kant på toppen spritsade jag ut vit chokladfrosting.

Den gör man såhär:


150 g smör

75 g vitchoklad

150 g naturell färskost

4 dl florsocker


Smält chokladen över ett vattenbad eller i micron.

När allt har smält, ställ undan det och låt det svalna.

Ställ smöret i rumstemperatur. Låt det bli lite mjukt.

Kör smöret i en hushållsassistent (eller med elvisp) tills det blir

mjukt och "krämigt" i konsistensen.

Tillsätt den smälta chokladen, färskosten och florsockret.

Se till att allt blandas ordentligt. Fyll en sprits med chokladfrostingen och

spritsa sedan tårtan.


Tips! Tycker du att frostingen är alldeles för mjuk i konsistensen?

Ställ in den i kylskåpet en liten stund.. Då blir den lite hårdare och lättare att arbeta med.

Tycker du istället att den är för hård i konsistensen?

Ställ den då i rumstemperatur en stund och vispa mer.



Sedan satte jag chokladfingrar runt om hela tårtan.

Till det behövdes ca 2,5 paket.


Sedan toppade jag med massa jordgubbar.



 



  

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards