Cilla bakar

Alla inlägg under april 2012

Av Cecilia - 25 april 2012 19:40

Oooey Gooey

Rocky Brownies



Då planen att fortsätta njuta av det fina vädret som befann

sig här i förmiddags senare istället bytes ut mot regn

fick vi hålla till i köket istället på eftermiddagen...men inte oss emot 

Blev perfekt då min kära granne Sara ändå fyllde år så såklart

ville jag ju ge henne nåt gott till födelsedagen! 

Dessa härligt kladdiga och goda sötsaker är ett måste att testa!!

Min vän Madde bjöd på dessa efter ett recept från Jennie Benjaminson

(som var med i första omgången av Sveriges Mästerkock,

kalasgott.com)

Jag har dock gjort dom lite Rocky Road inspirerade och toppat

med marshmallows och nötter. Man kan ju toppa med vad man vill,

men nötter tycker jag alltid passar bra till chokladiga saker.


Gör dom, ni kommer inte bli besvikna!!  


 



Ingredienser


Botten
120g Smör
120g Mörk Choklad
3 dl Strösocker
1 tsk Vaniljsocker
2 Ägg
3 dl Vetemjöl
2 msk Kakao
1 krm Salt
100g hackad Mjölkchoklad

150g grovt hackade Marshmallows
1 burk Dulce de Leche

(Dulce de leche får man genom  

 att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 2,5-3 timmar.

Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden.

 Låt burken svalna helt innan den öppnas)


Chokladtryffeltäcke
125g hackad Mjölkchoklad
125g hackad Mörk Choklad
1,5 dl Vispgrädde


Topping

Minimarshmallows

Pistagenötter

Hasselnötter


 



Gör såhär


1.Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad.

 Rör i sockret, vaniljsockret och äggen.

2.Sikta i mjölet, saltet och kakaon.

Rör i den hackade mjölkchokladen

och blanda så att smeten blir jämn och fin.

3.Bred  ut smeten över en bakplåtsklädd plåt, ca 20x30cm.

4.Grädda brownien i  mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min.

5.Tag ut kakan ur ugnen och strö  över marshmallowsen.

Sätt in brownien i ugnen igen och låt 

marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg.

 6. Bred över dulce  de leche över marshmallow lagret.

7.Koka upp grädden till sista lagret, 

rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät.

8.Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.

9. Hacka nötterna grovt och strö över dom

samt marshmallowsen.

10. Ställ in kallt, gärna i frysen en liten stund

går det lättare att skära upp i bitar då det är kladdigt.



   


 

Av Cecilia - 20 april 2012 18:51

Bröd &

bullbak


 



 


Idag har det varit en grå, regnig och trist dag.

Inget roligt uteväder alls...

Så då passade vi på att baka lite bröd och bullar

att fylla frysen med!

Det blev bla rosenbröd - ett recept ni kan hitta här;

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2012/01/07/7036090-rosenbrod/

och så blev det fiberbullar. Ett lite nyttigare alternativ,

perfekt att ha i frysen och bara värma upp på morgonkvisten

till frukosten  



     



 

   

    



Fiberbullar

Detta receptet är på ungefärliga mått.

Jag impoviserade ganska mycket med de olika mjölsorterna

allt eftersom och vad jag hade hemma.


Ingredienser

ca 32st


100g jäst (torrjäst)

100g margarin eller smör

5dl mjölk

5dl vatten

2tsk salt

1msk socker

2dl havrekli

5dl grahamsmjöl

3dl dinkelmjöl

3dl rågmjöl

10dl vetemjöl


Pensling:

ägg

solrosfrön ( alt ost)

 

Gör såhär

 

1. Smält matfettet i en kastrull.

Tillsätt vattet och mjölken och värm till

fingervarmt, 37grader.

2. Blanda ihop alla torra ingredienserna, spara lite på vetemjölet.

3. Häll över degvätskan över mjölblandingen och arbeta

degen smidig så att den släpper skålens kanter.

4.Låt jäsa övertäckt ca 30min.

5. Ta upp och knåda knåda degen på mjölad bänk.

6. Ta och rulla släta bullar och lägg på

en bakplåtsklädd plåt.

7. Låt jäsa ytterligare ca 30min.

8. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över solrosfröna,

eller om man hellre vill strö över lite ost kan man göra det.

9. Grädda bullarna i 225grader, 10-15min,

tills de fått fin färg.

10. Låt svalna och njut av nybakade bullar!

          

                             

 

      

 

 

      

 


 



Av Cecilia - 17 april 2012 20:47

Mississippi

Mud Cake



Idag slängde vi ihop en Mississippi Mud cake!

Första gången jag gjorde en sådan och den får betyget godkänt  

Det ska bara vara farinsocker i detta receptet och det har ju en

egen speciell smak. Nästa gång ska jag nog ta halva vanligt strösocker.

Vill man kan man ju utesluta kaffet för det blir en mockasmak

 över kakan - men det är ju en smaksak.

Denna kakan kan man äta som den är, eller så gör

man den mer "dessertig" med glass eller grädde till!


     



Ingredienser


250 g osaltat smör
175 g choklad
5 dl farinsocker
3 dl varmt vatten
1 msk kaffe
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl kakaopulver
2 vispade ägg

florsocker att sikta över


Gör så här

1.Värm ugnen till 150ºC. Lägg bakplåtspapper i en fyrkantig form, ca 20 cm.
 2.Lägg smör, choklad, socker, vatten och kaffe i en skål
över ett vattenbad och låt smälta.
Rör till en slät blandning och låt svalna i 15 minuter.
3.Häll över chokladblandningen i en större skål,
sikta ner mjölet och kakaon och rör ner äggen.
4.Vispa med en elvisp till en slät smet,
häll ner den i formen och grädda i ca 1 timme.
5.Ta ut formen ur ugnen och låt svalna.
 Lyft efter 10 minuter ut kakan ur formen.
6.Sikta florsocker över, skär kakan i fyrkanter och servera.
 
Överblivna kakbitar kan förvaras i en lufttät burk i upp till 5 dagar
eller så fryser man in dom!
 
 
  

 

    

Hjälpredan i köket!

Av Cecilia - 3 april 2012 20:57

Chokladcheesecake

- en riktig chokladdröm


I helgen som gick blev det lite fika och bus med

barn och föräldrar.

Jag passade på att göra en chokladcheesecake.

Ett recept jag haft liggande ett tag som jag har velat testa.

En riktig härlig chokladig godsak som absolut är värd att testas!  

Gör den helst en dag innan för den blir bättre när den har fått

stå i kylen över natten.


Mumma!!


  



Ingredienser


250g chocolate chip cookies

75g smält smör

400g philadelphia

1 burk créme fraiche

200g mörk choklad

2st ägg

0,5dl socker


Gör såhär


1. Sätt ugnen på 175grader

2. Smörj och bröa en rund form

3. Kör kakorna till smulor i en matberedare.

Tillsätt det smälta smöret och kör snabbt ihop

till en deg.

4. Tryck ut degen i formen och ordentligt upp på kanterna.

Låt stå kallt i kylen medan du gör iordning fyllningen.

5. Fyllning: Rör ihop philadelphia och créme fraiche smidigt.

6.Bryt chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad.

Häll ner chokladen i färskostblandningen.

7. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner

lite i taget i smeten. Rör ihop till en jämn smet

och häll i formen.

8.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35minuter.

Den ska vara lite lös i mitten när den är klar, men kommer

stelna sedan stelna i kylen.

9. Låt svalna och förvara inplastad i kylen

helst över natten. 


 

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards