Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Julbak & mys

Av Cecilia - 13 december 2011 16:39

Julmys

 

 

I helgen som gick var det redan 3:e advent.


Tiden rusar förbi som alltid för snabbt


och speciellt snabbt i juletider.

Jag hoppas ni hade en trevlig helg,

det hade jag men massor av julbak, fikande och mys med vänner.


Hade bla. vårat traditionella julbak med tjejkompisarna.

Vi hann inte med allt som vi hade tänkt med det blev en del

tryfflar, dessert samt julmaten.


På självaste 3:e adventdagen hade vi stor julfika

här hemma med vännerna.

 Då bjöd jag bla på saker som jag har hunnit förbereda sedan innan

tex Pepparkakscheesecaken och de Juliga cupcaksen.

Samt lite julgodis fanns det också, recept på det kommer inom kort!



  

Julbaket har börjat och är i full gång!




  

Julbrödet skärs upp!


Recept på det kommer här..




Det Godaste Julbrödet


Detta bröd gör vi varje år! Varför?

För att det är så gott och enkelt att göra!

Behöver inte jäsa heller då det är bikarbonat i degen

så det fixar sig själv i ugnen.

Så testa, ni kommer inte ångra er!


Ingredienser:

2dl rågmjöl

5dl vetemjöl

1msj malda pomeranskal

2tsk bikarbonat

1tsk salt

1dl russin

2dl porter eller mörkt öl

2dl gräddfil

2msk sirap

1/2dl rårörda lingon


Gör såhär


1. Sätt ugnen på 200grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

3. Rör i porter, gräddfil, sirap och lingon.

4. Klicka ner smeten i en smord avlång bakform.

5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50min. Stjälp upp

limpan och låt den svalna.


Mums!







  

Julmaten är färdig. Till det gjorde vi också den årliga

Leilas Glöggspritzer.

Recepter kommer här..


Glöggspritzer

 

En underbart god och julig glögg som skall drickas kall.

Detta recept kommer från Leila.

Kan inte missas att göras!


Ingredienser


4dl socker

2dl vatten

2påsar glöggkryddor

1liter isbitar

1liter apelsinjuice

1 flaska rödvin (hittar man mousserande rödvin är det ett plus.

Alkoholfritt funkar också alldeles utmärkt)

1apelsin


Gör såhär

 

1. Koka upp socker, vatten och gköggkryddor. Låt sjuda ca 5min till

en kryddig sockerlag. Låt stå och dra ordentligt så lagen

tar smal av kryddorna innan de silas bort.

2. Häll isbitarna i en skål eller stot tillbringare, fyll på med apelsiner,

vin och sockerlagen som silas.

3. Skiv apelsinerna och lägg i bålen.


Smaskens!

 



  

Mätta och belåtna!





  

Till dessert blev det Emelies kladdkakesandwich.

Recept finns här

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/10/24/6513264-emelies-kladdkakesandwich/




  

Sedan rullades det chokladtryfflar


Recept kommer här:


Chokladtryffel

 

Ingredienser:


300g mörk choklad

2dl vispgrädde

20g smör

kakao


Gör såhär

1. Koka upp grädden.

2. Hacka chokladen och smält över vattenbad.

Rör ner grädden till en jämn smet.

3. Häll ut tryffeln på ett fat och täck med plastfolie. Sätt in i

kylen och låt stelna 1-2timmar. Vill man det ska gå snabbare ställ i frysen.

4. Forma sedan små kulor av smeten. Rulla tryffeln i kakao.




  

3:e advents fika!


Recepten finns här:

Pepparkakscheesecake med exotisk touch - http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/11/28/6759383-pepparkakscheesecake-med-en-exotisk-touch/


Juliga CupCakes med polkagrisfluff -

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/12/04/6800344-juliga-cupcakes-med-polkagrisfluff/


Cillas lyxia lussebullar -

http://cillabakar.bloggplatsen.se/2011/11/15/6669413-cillas-lyxiga-lussebullar/



Julgodis recepten kommer snart...

  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards