Cilla bakar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Cecilia - 25 oktober 2011 20:38

Tårtbottnar


Jag gör egna bottnar till mina tårtor. Det är mycket godare än köpta, dessuom enkelt att göra!

Här kommer ett recept som jag brukar använda mig av och som ger fina tårtbottnar.

Recepten kommer från härliga sidan www.sockerrus.se


Basrecept tårtbotten

Dessa blir höga och luftiga bottnar.



Du behöver


Ägg

Socker

Mjöl

Potatismjöl

Bakpulver

Tre lika stora glas



Gör så här:

Sätt ugnen på 150-175 grader (varmluftsugn brukar behöva det lägre gradtalet)

Utgå alltid från äggen och knäck dessa i ett glas först. För att få en hög och fin botten

(cirka 11-15cm hög) brukar jag använda så här många ägg per form:


Till en form på 16 cm i diameter behövs 4 ägg

Till en form på 20 cm i diameter behövs 6 ägg

Till en form på 24 cm i diameter behövs 8  ägg

Till en form på 26 cm i diameter behövs 10 ägg

Vid större form: Lägg till 2 ägg för varje 2 centimeter.

Vill du inte ha en fullt så hög tårtbotten så kan du halvera antal ägg.


 Efter att ha knäckt äggen i första glaset så mäter du sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp 50% mjöl och 50% potatismjöl.

Vispa ägg och socker i en skål. Låt det bli riktigt vitt och pösigt så vispa extra länge, gärna i en assistent. Blanda i mjölblandningen och bakpulver.




Så här mycket bakpulver behöver du:

1 tsk till 2 ägg

2 tsk till 4 ägg

2,5 tsk till 6 ägg

3 tsk till 8 ägg

3,5 tsk till 10-11 ägg

4 tsk till 12-13 ägg


Rör om och se till att det är väl blandat. Smörj en form med smör eller olja samt bröa med exempelvis ströbröd, mannagryn, mjöl eller kokos. Jag klär alltid formen med bakplåtspapper runtom så att det blir en extra hög kant så att smeten har att växa i. Det finns ju springformar med extra hög kant men har man inte det funkar bakplåtspapper alldeles utmärkt.

 Häll i smeten och grädda längst ner i ugnen.


Ca 20 minuter för 2 ägg

25-30 minuter för 3-4 ägg

35-40 minuter för 5-7 ägg

45-50 minuter för 8-10 ägg

55-60 minuter för 11-13 ägg osv


Det är väldigt varierande på ugn vilket gör att det är svårt att sätta exakta tider. För min ugn passar tiderna ovan jättebra. Prova med en provsticka. Kakan ska vara torr.

 Öppna ALDRIG ugnen under de första 20 minutrerna då tårtbotten lätt sjunker ihop.

Låt svalna en stund i formen innan du stjälper upp den på galler och lägger bakduk över.


Frys gärna in den, det är då lättare att skära den i delar sedan när den är lite halvfryst.

   

 

 Glutenfri tårtbotten

Gör på samma sätt och recept fast byt bara ut mjölet

helt mot potatismjöl istället.





Chokladbotten


Gör som ovan i Basreceptet men fördela glaset med mjölblandningen så här:

1/3 Mjöl,

1/3 Potatismjöl

1/3 Kakao.







 

Saftig Vaniljkaka


Detta blir en mycket god kaka/tårtbotten. Lite mera kompakt men saftig.

Ger en 20cm kaka men funkar bra i en 15cm form också.



200 g smör, rumstempererat

2 1/2 dl socker

3 1/4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

4 ägg

1,5 tsk vaniljsocker eller 3/4 tsk vaniljpulver


Gör så här:


Rör det rumsvarma smöret och socker pösigt.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.

Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljpulver. Blanda väl.

Häll smeten i en smord form och grädda på 160 grader i ca 40-50 min.

Låt en sticka avgöra när den är klar - den ska vara torr.



    



    

Av Cecilia - 25 oktober 2011 19:07


Mollys Tårta

 

En söt tårta som både barn och vuxna tycker om!

Den är dessutom busenkel!

 




 


Ingredienser

 

1 burk Dulce de leche*

2,5dl vit chokladgrädde* (2,5dl vispgrädde +150g vit choklad)

15st digestivekex

125 smält smör

2st bananer

1st dubbeldaim att riva på toppen



*Dulce de leche får man genom att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar.

Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Låt burken svalna helt innan den öppnas.

* Vit chokladgrädde får man genom att värma upp vispgrädde i kastrull, låta vit choklad smälta med. Ställ sedan blandningen kallt minst 5 timmar, gärna över natten, och vispa sedan som vanligt till önskad konsistens.


Gör såhär


1.Sätt ugnen på 200grader. Smula sönder kexen och tillsätt det smälta smöret.

Bred ut bottnen i en passande form och ställ in i ugnen ca 10min. Låt svalna.

2. Fördela den kondenserade mjölken över botten. (Hit kan man förbereda om man vill, ställ formen i kylen så länge)

3. Vid servering skär upp bananerna i smala skivor och lägg dessa över hela tårtan.

4. Vispa grädden och häll över den.

5. Grovhacka daimen och strö över. Toppa med bär som jordgubbar om man vill!

Av Cecilia - 25 oktober 2011 18:51

                                  Min

                                  chokladiga kladdkaka

                                  med hasselnötstopping


En riktig favorit!

Denna har jag gjort många gånger och den är alltid lika uppskattad.

En väldigt chokladig tårta med en underbart god kolatopping.

Gör den gärna dagen innan då den blir bäst så.

Testa!!


  


Ingredienser


Kaka:

200g smör

200g mörk choklad

4st ägg

2dl socker

2,5dl mjöl

1krm salt


Topping:

75g smör

0,75dl socker

0,75dl ljus sirap

1dl vispgrädde

2msk kakao

2dl hackade hasselnötter


Garnering:

Hasselnötter

Pistagenötter


Gör såhär


1. Sätt ugnen på 200grader. Smörj och bröa en rund bakform.

2. Smält smöret till kakan i en kastrull, bryt ner chokladen och smält försiktigt och blanda väl.

3. Vispa upp ägen lätt tillsammans med sockret och rör ner i chokladsmeten.

4. Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten och blanda till en jämn massa.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delan av ugnen ca 15min. Låt svalna.

5. Grovhacka hasselnötterna.

6. Smält smöret till toppingen i en kastrull. Rör ner socker, sirap, vispgrädde och kakao, låt koka upp. Koka under omrörning på medelvärme tills kolan tjocknat. Dra kastrullen från plattan och rör ner hasselnötterna.

7. Bred toppingen i ett jämt lager ovanpå kakan. Garnera med hackade hasselnötter samt pistagenötter.


Servera med vit chokladgrädde eller vaniljglass!


Av Cecilia - 25 oktober 2011 18:24

Cillas

lyxiga kanelbullar    


Vem tycker inte om kanelbullar??

Mina mjuka, luftiga kanelbullar ihop med ett glas iskall mjölk...

det är MUMMA de!!

För att få dom extra saftiga och fina använder jag kesella i degen.


  



 



 



Ingredienser 


5dl lättmjölk

2dl kesella

100g jäst för söta degar

150g rumsvarmt smör

ca 13dl mjöl + 2dl till utbakning

0,5dl socker

0,5tsk salt

2tsk kardemumma


Fyllning:

100g rumsvarmt smör

5msk socker

3msk mald kanel

3msk vaniljsocker

2tsk  kardemumma


Pensling:

1 uppvispat ägg

Pärlsocker


Gör såhär


1. Värm mjölk, kesella och smör till 37grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Tillsätt smörblandningen lite i taget i bunken.

Arbeta degen kraftigt till sden blivit smidig och blank och släpper skålens kanter.

3. Täck över degen med bakduk och låt jäsa ca 30min eller tills degen blivit dubbelt så stor.

4. Lägg upp degen på mjölat bakborf och dela den i 2 delar. Knåda igenom och kavla ut degen till en avlång platta. Bred över smöret, och pudra sedan över socker,

vaniljsocker, kanel och kardemumma.

5. Rulla samman till en rulle och skär den i ca 15 bitar och lägg på en plåt. Låt jäsa under bakduk ca30min.

6. Sätt under tiden ugnen på 250grader. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda bullarna mitt i ca 10min, tills de fått fin färg.



Av Cecilia - 25 oktober 2011 13:46


Vit Chokladpannacotta

                                 med hallon


En av min absoluta favoriter!

Älskar vit choklad så är inte så konstigt denna passar min smak perfekt då!  

Tom mina föräldrar som i stort sett aldrig äter kakor eller desserter har

fallit för denna frestlesen

Denna kan med fördel göras en dag i förväg.




 



 


Ingredienser

4 portioner


100g vit choklad

2 gelatinblad

3dl vispgrädde

1dl mjölk

2msk socker


Garnering:

Hallon

eller andra valfira bär.


Gör såhär


1. Grovhacka chokladen. Blötlägg gelatinbladen 5min i kallt vatten.

2. Koka upp grädde och mjölk. Tillsätt socker och choklad.

Lägg i gelatinbladen och låt dom smälta i grädden.

3. Rör krämen slät och häll upp i glas eller portionsformar. Täck med plastfolie och

ställ kallt minst 4timmar, men gärna över natten.

5. Innan servering garnera med bär.


Ljuvligt gott  

Av Cecilia - 25 oktober 2011 13:20

Rocky Road Brownies

 

Som så många andra älskar jag också mycket av det Leila bakar.

Här har hon gjort en brownievariant av ett godis

jag brukar göra till jul - Rocky Road.

De är härligt chokladiga med en seg topping

 av marschmallows, dumlekola samt nötter.

Kan inte vara annat än en av mina favoriter!

Man kan såklart byta ut toppingen med andra saker man tycker om,

tex hasselnötter, cashwenötter, grovt hackad vit choklad..


         

Ingredienser


350g smör

6dl socker

3dl kakao

1dl ljus sirap

0,5tsk salt

6st ägg

3dl mjöl


Fudgeglasyr:

3dl vispgrädde

1dl mjölk

1dl ljus sirap

400g choklad 70%


Topping:

ca 20st dumlebitar

1dl pistagenötter

2dl salta jordnötter

2 nävar mini-marschmallows


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 175grader. Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Rör ner kakao, sirap och salt.

2. Rör ner ett ägg i taget och vänd till sist ner mjölet.

Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 30-35min. Kakan ska vara lite kladdig när den är klar.

4. Gör glasyren och toppingen: Koka upp grädden, mjölk och sirap. Ta av kastrullen från

värmen och låt svalna något. Finhacka chokladen och rör ner den i mjölkblandningen, rör

tills den smält.

5. Bred glasyren över kakan och strö över toppingen.

6.Kyl kakan tills glasyren stelnat och skär den sedan i bitar.


Av Cecilia - 25 oktober 2011 13:02

Goa Sega Chokladsnittar


Enkla, härligt goda chokladsnittar!

Goda ljumna med ett glas kall mjölk till. De går också bra att

frysa in. Men gör man det och inte orkar vänta till de har tinat

(vilket min man har erfarenhet av)

 är de goda att äta direkt från frysen också  


  

Ingredienser

 

200g smör

5dl mjöl

2dl socker

4msk kakao

3msk sirap

1tsk vaniljsocker

1tsk bakpulver


Garnering:

vispat ägg

pärlsocker eller vit choklad


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 175grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål.

Tärna ner smöret. Rör sedan i sirap medan du bakar till en deg.

2.Dela degen i fyra delar och rulla till längder. Lägg 2st på varje plåt med bakplåtspapper. Platta till dom lite med fingrarna.

3. Pensla längderna med det uppvispade ägget och strö över pärlsocker.

Vill man hellre ha vit choklad ringlar man över det när de är färdigbakade.

4.Sätt in dom i ugnen i 14-18min.

5.Skär dom i fina snittar nästan direkt så är det lättare. Låt svalna.

Mmmm  



Av Cecilia - 24 oktober 2011 20:53

Jordgubbsmoussetårta


En väldigt god moussetårta av jordgubbar på

en bädd av krämig chokladkladdkakebotten!

En passande sommartårta en solig dag!



 


           

Gjorde denna även till en doptårta


Ingredienser


150g rumstempererat smör

2,5dl socker

1msk sirap

2st ägg

1,5dl mjöl

0,5tsk salt

2tsk vaniljsocker

1dl kakao


Fyllning

6st gelatinblad

1liter jordgubbar

3st äggulor

2dl florsocker

3dl vispgrädde

2dl kesella


Gör såhär

 

1. Sätt ugnen på 175grader. Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen.

2. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao.

Tillaätt mjölblandningen i smeten och rör ihop till en smet.

Häll smeten i en bröad form.

3.Grädda i ugnen ca 20min. Den ska vara lite kladdig när den tas ut. Låt svalna.

4.Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten 5min.

5.Mixa jordgubbarna till en slät puré.

6.Vispa äggulor och florsocker fluffigt.

Vispa grädden och blanda i kesellan.

7.Värm 1dl av jordgubbspurén i en kastrull. Ta upp gelatinbladen och tillsätt i kastrullen.

Låt det smälta på svag värme. Häll ner gelatinblandningen i resten av jordgubbspurén.

8. Blanda försiktigt ner äggblandningen i jordgubbsppurén, och till sist

grädden till en slät smet.

9. Häll smeten över chokladbotten. Ställ kallt minst 4timmar i frys eller kyl.


Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards