Cilla bakar

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Cillas lyxiga kanelbullar

Av Cecilia - 25 oktober 2011 18:24

Cillas

lyxiga kanelbullar    


Vem tycker inte om kanelbullar??

Mina mjuka, luftiga kanelbullar ihop med ett glas iskall mjölk...

det är MUMMA de!!

För att få dom extra saftiga och fina använder jag kesella i degen.


  



 



 



Ingredienser 


5dl lättmjölk

2dl kesella

100g jäst för söta degar

150g rumsvarmt smör

ca 13dl mjöl + 2dl till utbakning

0,5dl socker

0,5tsk salt

2tsk kardemumma


Fyllning:

100g rumsvarmt smör

5msk socker

3msk mald kanel

3msk vaniljsocker

2tsk  kardemumma


Pensling:

1 uppvispat ägg

Pärlsocker


Gör såhär


1. Värm mjölk, kesella och smör till 37grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Tillsätt smörblandningen lite i taget i bunken.

Arbeta degen kraftigt till sden blivit smidig och blank och släpper skålens kanter.

3. Täck över degen med bakduk och låt jäsa ca 30min eller tills degen blivit dubbelt så stor.

4. Lägg upp degen på mjölat bakborf och dela den i 2 delar. Knåda igenom och kavla ut degen till en avlång platta. Bred över smöret, och pudra sedan över socker,

vaniljsocker, kanel och kardemumma.

5. Rulla samman till en rulle och skär den i ca 15 bitar och lägg på en plåt. Låt jäsa under bakduk ca30min.

6. Sätt under tiden ugnen på 250grader. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda bullarna mitt i ca 10min, tills de fått fin färg.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 21 juli 2016 22:39


Nutellakladdkaka Kladdkaka är bland det godaste som finns faktiskt. Och man kan variera dom i oändlighet med olika smaksättningar. Och så är de så enkla och snabba att svänga ihop. Ett tips är ändå att röra ihop en kaka dagen innan sen ha den i...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:51


Nyttiga Hasselnötsbollar   Ferrero Rocher Här kommer en till liten nyttigare godsak att baka. Som en nyttigare variant av Ferrero Rocher kan man säga. Och jättegoda såklart!   Ingredienser   2dl hasselnötter (gärna utan...

Av Cecilia - 24 maj 2016 16:09


Nyttiga Snickers Jag ääälskar snickersrutor man gör själv hemma. Men tror nästan jag tycker denna versionen är snäppet godare faktiskt. Och att de är nyttiga med bra fetter och mineraler, samt smakar som snickers kan ju inte bli bättre...

Av Cecilia - 24 maj 2016 15:59


Chokladtårta För några veckor sedan fyllde jag år. Det har blivit en tradition att dottern Isabella gör tårtan, så denna gjorde vi tillsammans. En riktig chokladbomb till tårta blev det med chokladbottnar, jordbuggsfyllning. spacklad med...

Av Cecilia - 17 mars 2016 22:13


Påskbak! Nu börjar påsken 2016 närma sig. Här är lite tips och inspiration om ni vill fixa lite goa och roliga godsaker till påskhelgen. Recepten finns sedan tidigare inlagda, sök på påsk. ...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg!

Här lägger jag upp mina allra bästa recept på godsaker jag tycker om!
Har just nu börjat att göra tårtor och det är en helt ny värld som öppnat sig så jag har massor att lära!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Arkiv

Bloggar jag följder

Matbloggstoppen
”Sockerrus”
Instagram

Skapa flashcards